بارداری اول و دوم
تفاوت های مهم در بارداری اول و دوم

بادراری اول و دوم 

بارداری اول و دوم : اغلب مادران ، تصور می کنند دومین بارداری آنها نیز کم و بیش شبیه بارداری اول است ، اما این تصور درست نیست . چرا که شما منتظر یک فرزند دیگر هستید ، وضعیت و حالت تان متفاوت است ، واکنش بدن و حتی مغز شما هم به گونه ای دیگر است . اغلب مادران در اولین بارداری خود ، بیشتر به این فکر می کنند که مثلاً چه زمانی اولین تکانهای فرزندشان را حس می کنند ؟ یا بعد از ماه پنجم می خواهند بدانند فرزندشان پسر است یا دختر ؟ چه هنگام 9 ماه تمام می شود و او را در بغل خود حس می کنند ؟ و …

اما دومین بادراری ، همراه با آرامشی است که قبلاً آن را تجربه نکرده اند . فرزند دوم ، هرگز حالت های فرزند اول را ندارد ، چرا که هیچ دو بارداری شبیه به هم نیست . برخی از این تفاوت ها را در ادامه مرور می کنیم : 

بارداری
بارداری

برآمدگی شکم در بارداری اول و دوم 

در اولین بارداری ، مادران تقریباً تا ماه چهارم می توانند از لباس های معمولی خود استفاده کنند ؛ اما در بارداری دوم ، چون پوست شکم کشیده می شود و ماهیچه های این بخش از نظر طولی افزایش پیدا می کند ، برجستگی شکم از ماه سوم نمایان است . از نظر روانی هم چون مادر شرایط را قبلاً تجربه کرده است ، پس به صورت ناخودآگاه این پذیرش را به شکم خود می دهد که زودتر خود را نشان دهد .

خستگی و کمردرد 

از تفاوت های بارداری اول و دوم احساس خستگی ، خصوصاً اگر فاصله بین بارداری اول تا دوم کمتر از 3 سال باشد ، کاملاً طبیعی است . بخشی از این خستگی ، به رسیدگی و نگهداری از کودک اول حین بارداری باز می گردد . همچنین ممکن است مادران به خاطر اضافه وزن ، گاهی اوقات احساس کمردرد هم داشته باشند .

افزایش وزن و سنگینی زانوها 

یکی از تفاوت های بارداری اول و دوم بروز برخی تغییرات فیزیولوژیکی که شاید در اولین بارداری تجربه نشده ، طبیعی است . اولین نشانه ای که اغلب در ماه های آخر بارداری دوم ظاهر می شود ، عدم تحمل ادرار است ، چرا که در این ماه ها عضلات مثانه مانند قبل قوی نیست و به اصطلاح کمی شل می شود . دومین تغییری که در ماه های اول بارداری ممکن است بروز نماید ، سنگینی زانوها و پاهای مادر است ؛ به دلیل اینکه رگ های او در اولین بارداری کمی گشاد شده است . بهترین راهکار پیاده روی سبک و نیم ساعته در روز است . افزایش وزن هم که در ولین بارداری تجربه شده است ، تا حدودی طبیعی است . بنابراین لازم است مادران عزیز به تغذیه سالم و رساندن ویتامین های لازم به بدن خود طبق آنچه بیان شد ، دقت کنند . مصرف ماهی تازه و سبزیجات را هم فراموش نکنند .

انقباضات پس از بارداری 

بعد از به دنیا آمدن فرزند دوم ، انقباضات پس از بارداری با شدت و مدت زمان بیشتری همراه است که این موضوع ، واقعاً طبیعی است . بعد از دومین بارداری ، برگشتن رحم به حالت اولیه و درآمدن از آن انقباط ها ، کم شدن وزن بدن ، کم شدن خونریزی و … احتیاج به زمان دارد .

مطالبی که شاید مایل به خواندن آنها باشید 

جلوگیری از بارداری و راه های مختلف آن

علت تهوع دوران بارداری و یک توصیه جالب

رازهای زیبا شدن فرزند در زمان بارداری

عوارض تغذیه نامناسب مادران و چند توصیه مهم در بارداری

[rating_form id=”4″]