تهوع دوران بارداری
علت تهوع دوران بارداری و یک توصیه جالب

تهوع دوران بارداری

یک مشکل بسیار نگران کننده برای بسیاری از زنان باردار ؛ تهوع دوران بارداری است . این مشکل که به ویژه در سه ماهه اول بارداری و در هنگام صبح شایع است ، باید جدی گرفته شود ؛ چرا که علاوه بر اذیت و آزار روحی مادر باردار ، در صورت شدید بودن می تواند با تغذیه صحیح وی تداخل داشته و نهایتاً روی جنین اثرات منفی بگذارد .

اما، علت این حالت در زنان باردار چیست ؟ وجود اخلاط بد در بدن و معده مادر ، باعث ایجاد حالت تهوع ایشان می گردد ، در نتیجه اگر فردی قبل از بارداری اخلاط بد را از بدنش دفع کرده باشد ، در دوران بارداری دچار حالت تهوع غیر متعارف نخواهد شد .لازم به ذکر است حالت تهوع در حد معمول در بارداری خوب است ، چرا که به دفع اخلاط بد کمک می کند ولی اگر خانمی بیش از حد دچار حالت تهوع و استفراغ های دوران بارداری شد که باعث مشکل گردید ، باید درمان شود.

معمولاً ، مادران بد از بیدار شدن از خواب و قبل از بلند شدن کامل از جای خود ، مقداری آب انار ( که بدون دانه و ترش و شیرین باشد ) میل نمایند . بعد از میل کردن آب انار به آرامی قدری بنشینید و سپس از جای خود برخیزند . ابته برطرف کردن این مشکل چندان پیچیده نیست و توجه به نکات ذیل راهگشا خواهد بود :

1- مادر در این دوره ، باید مطلقاً از مصرف غذاهایی که مخالف طبع و مزاج اوست ، خودداری کند .

2- ضمن رعایت مزاج بیمار ، بهتر است که غذاهای دارای طبع گرم ، سهم بیشتری از رژیم غذایی مادر را تشکیل دهد .

3- از مصرف هرگونه غذایی که باعث نفخ یا سنگینی معده ، ترش کردن و مانند آنها می شود خودداری کنید .

4- مصرف غذاهای آبکی را به حداقل برسانند .

5- بهتر است مادر باردار از گرسنگی اجتناب کند .

6- غذاهای پرچرب و سرخ کردنی و انواع غذاهای آماده ، از رژیم غذایی او حذف شود .مصرف ادویه در غذاها نیز به حداقل برسد .

7- در این دوران ، بهتر است مادر در معرض هیچ بویی به ویژه بوی غذاها قرار نگیرد. هوای خانه نیز باید تازه و برخوردار از تهویه کافی باشد .

8- تنش های روحی باعث تشدید مشکل هستند ؛ لذا مادر باید هرگونه استرس را از خود دور کند .

9- یبوست ، اثری افزایشی بر تهوع و استفراغ مادر دارد و باید سریعاً درمان شود .

10- مصرف مایعات ازنیم ساعت قبل از غذا تا 2/5 ساعت بعد از آن ، باید ترک شود .

11- بهتر است برخاستن از رختخواب به آهستگی انجام شود .گذاشتن یک قطعه نان خشک در دهان ، قبل از بلند شدن از رختخواب هم اقدام موثری محسوب می شود .

12- پیاده روی ملایم و سبک در کاهش تهوع و استفراغ بارداری موثر است .

یک پیشنهاد برای تهوع دوران بارداری

آب عسل : یکی از بهترین داروها برای رفع تهوع دوران بارداری ، مصرف آب عسل است .مقدار دلخواهی عسل را در آب حل کنید ( حداقل یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب ) سپس مقداری آب لیمو ترش تازه ( ونه آبلیمو )به آن اضافه کنید و پس از خنک شدن آن در یخچال ( ونه خنک کردن آن با یخ ) ، این نوشیدنی بسیار گوارا و لذیذ را به آرامی و جرعه جرعه میل نمایید . (روزی دو الی سه لیوان )

در صورت شدت تهوع ، به اندازه نوک قاشق چای خوری زنجبیل کوبیده به هر لیوان آب عسل اضافه کنید . 

[rating_form id=”4″]