تغذیه در دوران بارداری
عوارض تغذیه نامناسب مادران و چند توصیه مهم در بارداری

تغذیه 

تغذیه : در طول بارداری ، توجه به دو موضوع ، از اهمیت خاصی برخوردار است : اول اینکه خانم باردار از آرامش اعصاب و روان برخوردار باشد ؛ دوم ، اینکه دارای سلامت جسمانی کامل باشد .

البته ، در مدت 3 ماه مقدماتی که دوران آمادگی است ، سلامت جسم و روح تا حدودی حاصل شده است و 9 ماه بعد بسیار مهم است که مادر چگونه تغذیه نماید تا دچار کمبود نشود ؛ زیرا در طول بارداری ، جنین کلیه نیازمندی های خود را از بدن مادر بدست می آورد . حال ، اگر مادر در این مدت از رژیم غذایی و تغذیه مناسب ،آرامش و سلامت جسم و روان برخوردار نباشد ؛ خود و فرزندش در آینده دچار بیماری های متعدد خواهند شد ، از جمله : 

1- ضعف عمومی بدن در طول بارداری ؛

2- بروز لک های قهوه ای در صورت مادر ؛ 

3- ابتلا به افسردگی حاد در دوران زایمان و پس از آن 

4- احتمال ابتلای برخی مادران به بیماری صعب العلاج ام .اس در بعد از زایمان ؛

5- احتمال ابتلای برخی مادران به ریزش مو و عصبی شدن و پیدایش حالات روحی و روانی نا مناسب در دوران بعد از زایمان ؛

6- رشد نامناسب جنین در تعدادی از مادران و نیاز به زایمان پیش از موعد مقرر ؛

بدیهی است ، مادرانی که با سزارین بچه خود را به دنیا می آورند ، عموماً برای تغذیه نوزاد شیر ندارند و ناچارند که از شیر خشک استفاده نمایند . همچنین ، بچه هایی که با شیر خشک تغذیه می کنند ، عموماً از سیستم ایمنی پائینی برخوردارند و نسبت به سایر نوزادان زودتر بیمار می شوند .

7- عدم تولید شیر مناسب و کافی برای نوزاد در مادرانی که عصبی هستند و از رژیم غذایی مناسبی در طول بارداری برخوردار نباشند ، و به خاطر بد طعم بودن شیر ، نوزاد اشتیاقی به پستان مادر ندارد ؛ 

8- ضعیف و بیمار شدن نوزاد پس از تولد و عدم رشد کافی ( مادرانی که آرامش ندارند و در طول بارداری از غذاهای مناسب استفاده نمی کنند ، بعد از زایمان زمانی که فرزند خود را شیر می دهند ، نوزاد دچار بسیاری از گرفتاری های گوناگون می شود .

بدیهی است ، فرزندان مادرانی که طول یکسال ( 3 ماه مقدماتی + 9 ماه بارداری ) را به خوبی طی کرده اند ، بسیار سالم و باهوش هستند و از رشد مناسب ، سلامت روح و روان و جسم برخوردار می باشند .

بنابراین ، بهتر است هر خانمی قبل از بارداری ، از نطر وضعیت بهداشتی و تغذیه ای مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر دچار غلبه خلطی باشد ، پاکسازی شود و اگر سو تغذیه دارد اصلاح شود ، زیرا سلامت مادر و تغذیه صحیح ، بیشترین اثر را بر سلامت جنین دارد .

 

تغذیه بارداری
تغذیه بارداری

چند توصیه جهت تغذیه در بارداری 

1- بهتر است نمک مورد استفاده زنان باردار ، نمک دریا باشد .

2- همه غذاهای زنان باردار باید به اعتدال باشد ، از ادویه ها زیاد استفاده نکنند و به اندازه میل نمایند .

کسانی که از غذاهای تند استفاده می کنند ، ممکن است مبتلا به لک های صورت شوند و در بدن نوزادشان هم لکه هایی ایجاد شود . علاوه بر آن ، چنانچه مادر هنگام  هنگام  آبسنی ادویه های تند مانند خردل یا دارچین و نعناع زیاد مصرف کند ، نوزاد مبتلا به اگزما می گردد .

3- در زمان بارداری ( حتی غیر بارداری ) ، سعی کنند سرخ کردنی و مرغ های بازار را نخورند .

4- غذاهای پختنی مانند کباب گوسفندی پخته شده روی ذغال ، برای مادران مفید است .

5- استفاده مداوم از عسل ، برای مادران باردار توصیه می شود .

6- بهتر است زنان باردار تعداد دفعات تغذیه خود را زیاد کنند ، اما در هر مرتبه شکم خود را پر نکنند ، زیرا علاوه بر فشار رحم به روده ها فشار وارد می کند و باعث ایجاد یبوست می شود .

7- در دوران حاملگی ، معمولاً اجابت مزاج نامنظم و یبوست ایجاد می شود . لذا خانم باردار باید از مایعات کافی و سوپ های چرب استفاده نماید . حرکت و فعالیت نیز در بهبود وضع اجابت مزاج موثر است . در تمام دوران بارداری ، باید شکم نرم باشد و از یبوست جلوگیری شود .

8- خوردن انجیر ، آلو و روغن زیتون موجب لینت مزاج می شود . همچنین خانم باردار می تواند یک قاشق چای خوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوشیده ولرم بریزد و با کمی عسل روزی یک الی دو بار از این نوشیدنی استفاده کند .

9- در صورتی که با دستورات معمول اجابت مزاج به راحتی صورت نگیرد ، می توان گلبرگ گل سرخ خشک شده را شب در گلاب قرار داد و صبح آن را سایید و با نبات شیرین کرد و مقدار 10 گرم از آن را ناشتا میل نمود . همچنین می تواند از تازه آن استفاده کند که نیاز به خیسیدن نیست . مصرف این ترکیب بدون آزار و اذیت ، موجب لینت مزاج می شود .

10- در استفاده از مواد ملین ، این نکته باید مورد توجه باشد که زن باردار دچار اسهال نشود ، زیرا برایش مضر است .

11- برای این که نوزاد هنگام تولد زردی نداشته باشد ، باید مادر در دوران بارداری از غذاهای خیلی گرم استفاده نکند . (البته خیلی هم خنک نخورد ) .

12- جهت داشتن فرزندی آرام ، زیبا و خوش اخلاق میوه به ، سیب و انار میل کند .

13- روغن کنجد در ماه اول بارداری مطلقاً نباید مصرف شود ، ولی برای تسهیل در زایمان ، یک هفته مانده به زایمان باید روغن کنجد و خود کنجد زیاد میل کنند و دم کرده گل گاوزبان و آویشن نیز زیاد بخورند . ( فقط هفته آخر بارداری ) 

14- در طول دوران بارداری ، مصرف آویشن جز در هفته آخر بارداری مجاز نیست . به طور کلی ، مصرف آویشن شیرازی ، پونه ، بابونه و غوره برای زنان باردار مفید نیست ، زیرا دچار تهوع می شوند .

15- شلغم ، به خاطر داشتن کلسیم و فسفر ، برای رشد و نمو و استحکام استخوان بندی نافع است ، لذا خوردن آن به زنان باردار و شیرده توصیه می شود 

16- برای برطرف کردن خونریزی اوایل دوران بارداری ، مصرف شیره انگور و مویز توصیه می شود . همچنین از استعمال بوهای تند مخصوصاً ادکلن ها و عطرها اجتناب کنید و حرکات سنگین و شدید انجام ندهید .

17- رفلاکس ، در دوران بارداری شایع است . جهت پیشگیری از آن ، توصیه می شود انار را به شکل آب لمبو در آورید و آن را داخل فویل آلومینیومی پیچیده و در فر بگذارید تا پخته شود ، سپس آب و دانه ها و پوست داخلی را میل نمایید . به را نیز می توانید داخل فویل الومینیومی پیچید و در فر بگذارید تا پخته شود که خوردن آن نیز مفید است که به آن ها انار و به مشوی می گویند . ضمناً مصرف شربت زنجبیل و عسل نیز بدین منظور مفید خواهد بود .

کلاً در دوران بارداری ، غذا را با حجم کم ولی دفعات زیاد بخورید . رفلاکس ، باعث ورود اسید معده به دهان و خراب شدن دندان ها می گردد ، لذا شب ها دندان های خود را عسل اندود نمایید .

18- مصرف لوبیا و به ، از سقط جنین جلوگیری می کند .

[rating_form id=”4″]