تعیین جنسیت
چطور جنسیت فرزند را مشخص کنیم ؟

تعیین جنسیت 

خداوند ، کلیه موجودات جهان هستی را به صورت جفت آفریده است که یکی از شگفتی های بی نظیر در جهان هستی است . گل سر سبد آفرینش در جهان ، نوع بشر است ؛ هنگامی که خداوند سبحان نوع بشر را به صورت آدم و حوا آفرید و این زوجین فرزندی را به دنیا آوردند ، خویشتن را به عنوان بهترین خالق مورد ستایش قرار داد .

قبل از آن ، خداوند سبحان کل هستی را برای نوع بشر آفرید و آن را مسخر وی گردانید و مهمتر این که به او عقل و قدرت تفکر و خلاقیت عنایت فرمود تا بتواند از این همه نعمت های بیکران و امکانات سرشار استفاده نماید .

فرآیند دختر یا پسر شدن نطفه (تعیین جنسیت )

خداوند زن و مرد را آفرید که مکمل یکدیگر در جهان هستند و نتیجه زندگی آنها ، وجود فرزندی است که ثمره این زندگی محسوب می شود و این ثمره یا دختر است یا پسر .

بعضی از زوجین ، پسر دوست دارند و برخی دختر . زمان زیادی است که زوجین جهت انتخاب نوع فرزند به کلنیک های مشخصی مراجعه و تعیین جنسیت می نمایند و به آرزوی خود نائل می شوند . اما فرآیند تعیین جنسیت چگونه است ؟ به بیان ساده ، اندام جنسی مرد ، اسپرم ( نطفه مردانه ) تولید می کند و اندام جنسی زن تخمک ( نطفه زنانه ) .

مرد اسپرم تولید شده در بیضه هایش را توسط مایع منی و از طریق آلت تناسلی ، به مهبل ( واژن ، مجرای تناسلی زن ) وارد می کند . این اسپرم ها ، بعد از انزال در مهبل زن باقی می مانند و تعدادی از آنها با شنا کردن در محیط مرطوب آنجا وارد رحم می شوند . اسپرم بعد از وارد شدن به رحم زن ، در طول آن حرکت می کند و بالا می رود ؛ اگر بعد از ورود اسپرم به رحم ، تخمکی در آنجا موجود باشد ، عمل لقاح با پیوستن اسپرم و تخمک تکمیل می شود و جنین تشکیل می گردد . این جنین در رحم مادر لانه گزینی می کند که این اتفاق همان بارداری است .

مرد دو نوع اسپرم تولید می کند ؛ اسپرمی حاوی کروموزوم X و اسپرمی حاوی کوروموزوم Y ، ولی زن فقط دارای کوروموزوم های XX می باشد . اسپرم X ، درشت تر و سنگین تر از اسپرم Y و طول عمر آن هم بیشتر است ، ولی اسپرم Y ، کوچک تر ، سریعتر و در عین حال ضعیف تر است و طول عمرش هم کوتاهتر می باشد .

در واقع تفاوت این دو نوع اسپرم است که پایه و اساس انتخاب جنسیت را تشکیل می دهد و تمام روش های انتخاب جنسیت در طب ، مبتنی بر این تفاوت ها است .

اگر چه اسپرم های Y  ضعیفتر و دارای عمر کوتاهتری هستند ، ولی تعدادشان بسیار بیشتر از اسپرم های X  است و این جبران کننده نقطه ضعف آن هاست  و موجب یکسان شدن تقریبی تعداد موالید دختر و پسر می شود . اسپرم های Y نسبت به محیط اسیدی بسیار حساسند و سریعاً در این محیط ها از بین می روند ، ولی در مقابل ، اسپرم های در این محیط ها مقاومت بیشتری دارند و به این علت در تعیین جنسیت ، از شستشوهای اسیدی یا قلیایی استفاده می شود .

از نظر علمی کوروموزوم عموماً دختر زا و کوروموزوم پسرزا می باشد . در حقیقت زن موجودی است که فقط می تواند جنس مونث را به وجود اورد ، ولی مرد می تواند هم جنس مونث و هم جنس مذکر را عامل شود و اگر بخواهیم فرمولی برای این مساله بنویسیم ، می توانیم بدین شکل عمل کنیم : X+Y= جنس مذکر و X+X= جنس مونث 

چنانچه که بیان شد ، زن ها تنها یک نوع تخمک با کوروموزوم X تولید می کنند ؛ حال اگر اسپرم X مرد با تخمک زن لقاح کند ، فرزند دخنر خواهد شد و اگر اسپرم Y مرد با تخمک زن درآمیزد ، جنین حاصله پسر خواهد بود .

بنابراین ، در علم ژنتیک ، پسر یا دختر شدن فرزند بستگی به مرد دارد و نه زن و این مرد است که با دو نوع اسپرم خودش مشخص می کند که جنین پسر باشد یا دختر . یعنی اگر شرایطی ایجاد شود که کوروموزوم های X+X باهم ترکیب شوند نتیجه می شود تولد نوزاد دختر و اگر شرایطی ایجاد شود که کروموزوم های X+Y  باهم ترکیب شوند نوزاد پسر به دنیا خواهد امد . بر اساس ایات قرآن نیز ، جنس مذکر یا مونث ، از اسپرمی که در رحم ریخته می شود به وجود می آید . ( سوره نجم ، آیات 45و 46 ) 

این مسائل که درک آن در عصر نزول قرآن ممکن نبوده ، گواهی است بر این که قرآن کتابی الهی است . بشر از همه این مسائل بی اطلاع بوده است ، تا این که در قرن بیستم به کمک علم ژنتیک این موارد کشف گردیده است . در بسیاری از فرهنگ ها و آیین ها ، حتی این باور وجود داشته که جنسیت طفل به وسیله جنس مادر تعیین می گردد ؛ به همین علت ، وقتی زنان دختر به دنیا می آوردند مورد سرزنش واقع می شدند . همچنین عده ای دیگر تصور می کردند جنسیت کودک را سلول های پدر و مادر به صورت مشترک تعیین می نمایند .

سیزده قرن قبل از کشف ژن توسط انسان ، قرآن کریم اطلاعاتی ارائه داده است که این موهوم پرستی ها را نفی نموده و خاطر نشان کرده که اساس و اصل جنسیت را جنس مونث تعیین نمی کند ، بلکه اسپرم مرد تعیین کننده جنسیت طفل است . حال مساله ای اینجا مطرح می شود و آن عبارت است از این که در چه شرایطی X یا Y ترکیب می شود و یا عکس آن صادق است . در شرایط آرمانی ، شانس پسر یا دختر شدن جنین برابر است و بستگی به این دارد که در موقع لقاح ، کدام اسپرم خودش را زودتر به تخمک برساند و آن را بارور سازد . اما در زندگی طبیعی ، این شرایط کمتر اتفاق می افتد و عوامل محیطی بسیاری بر شانس لقاح هر یک از اسپرم های X و Y تاثیر خواهند گذاشت .

آیا زوجین عزیز می توانند خود این شرایط را ایجاد کنند یا خیر ؟ در جواب باید عرض کنم بلی . زوجین اگر اراده کنند ، می توانند این شرایط را برای خود ایجاد کنند و تعیین جنسیت نمایند و به آمال و آرزوی خود برسند و در زندگی شادمان و کامروا شوند . عوامل محیطی همچون تغذیه مادر ، میزان سلامت روحی روانی او ، زمان مقاربت ، میزان PH  مهبل مادر هنگام مقاربت ، عوامل اجتماعی و … همه و همه می توانند در پسر یا دختر شدن جنین تاثیر بگذارند .

در عین حال ، مساله مهم این است که ثمره زندگی در درجه اول باید سالم و صالح باشد ، بعد دختر یا پسر بودن ملاک است ، ولی باید علاقه شخصی زوجین را هم در نظر گرفت که بعضی دختر و دیگری پسر دوست دارند . در منابع طب قدیم آمده است که خوردن بعضی از غذاها در هنگام باردار شدن ، در تعیین جنسیت جنین موثر است . مثلاً کاهو ، خرما،هل ، زعفران و … برای پسر دار شدن و ماست ، ترشی ، تخم مرغ و … برای دختر دار شدن . این مساله در طب جدید نیز مورد پذیرش است و با روش های مختلف که بیان خواهد شد ، از جمله روش رفتاری و تغذیه ای و تغییر در PH رحم قابل انجام است .

[rating_form id=”4″]