وظایف مشترک زوجین در قبال یکدیگر
وظایف مشترک زوجین در قبال یکدیگر

وظایف زوجین در قبال یکدیگر 

وظایف زوجین در قبال یکدیگر بدین شکل است که زوجین باید بدانند زندگی زناشویی خوب یا بد را خودشان می سازند و در ساخت آن ، هر یک نقش ویژه ای دارند . زن و شوهر ،هر یک به تنهایی بر حسب اینکه آگاه و مسئولیت پذیر باشند یا نه ؛ در حاکم ساختن مهر و محبت و یا در تداوم اختلاف ها و مشکلات زندگی مشترک ، نقش مهمی بر عهده دارند .

به عبارت دیگر ، هر یک از زوجها بر حسب اینکه برای افزایش آگاهی های خود و انجام وظایف خویش ، به صورت مسئولانه تلاش کنند یا نه ، می توانند نقشی سازنده یا مخرب بر عهده داشته باشند ، چرا که وقتی یکی از دو طرف ، آگاهانه و مسوولانه رفتاری اثر بخش و مثبت را بارها از خود بروز دهد ، رابطه بین خود و همسرش را هم در مسیر رضایت بخش و مطلوبی قرار خواهد داد .

وظایف زوجین در قبال یکدیگر این است که  در ساختن زندگی مشترک حق انتخاب دارند و حتی می توانند به تنهایی ، رابطه بین خود و همسر را در جهت مثبت و سازنده سوق دهند . زنان و مردان ، با مدیریت بر ذهن و زبان و رفتار ، می توانند بر باورها ، اندیشه ها و نگرش خود ، نظارت کرده و آنها را کنترل کنند . بر این اساس ، مهمترین وظایف متقابلی که زوجین بر عهده دارند و با توجه آن می توانند زندگی آرام و به دور از تنشی را رقم بزنند ، عبارت است از : 

وظایف همسران
وظایف همسران

برخی وظایف زوجین در قبال یکدیگر

وظایف زوجین در قبال یکدیگر  به شرح زیر است :

  • تامین نیروی جنسی و روحی و روانی یکدیگر ؛
  • اجتناب از سوءظن های بی مورد ؛
  • پرهیز از تندخویی ، بدزبانی ، درشت گفتاری ، ترشرویی و سرسنگین نبودن در برابر یکدیگر ؛
  • اجتناب از تمجید دیگران در مقابل یکدیگر ؛ یعنی هیچگاه زن نباید از مرد دیگر در مقابل شوهر تعریف کند و متقابلاً مرد نیز نباید از زن دیگری در مقابل همسرش تعریف و تمجید کند ؛
  • تحقیر نکردن یکدیگر و همینطور خویشان و بستگان همدیگر ؛
  • تندخویی و گاهی بد اخلاقی همدیگر را تحمل نمودن ؛
  • هرگز به هم دروغ نگفتن و رعایت صداقت ، امانت ، فداکاری و گذشت ؛
  • با تمام توان از میهمانان یکدیگر پذیرایی کردن و ابراز ناراحتی نکردن از این که میهمانان متعلق به همسر هستند ؛
  • به خویشاوندان هم احترام فوق العاده گذاشتن ؛
  • عیوب یکدیگر را پیش کسی بازگو نکردن و به رخ نکشیدن ؛
  • در حق همدیگر دعا کردن ؛
  • با مشکلات زندگی به طور منطقی برخورد کردن و کمتر دچار احساسات شدن ؛
  • در طول زندگی به هم ابراز علاقه و عشق کردن و در مناسبت ها برای هم هدیه ( هر چند ارزان قیمت ) تهیه کردن ؛

چند توصیه مهم در مورد آداب رفتاری همسران 

و اما ، چند توصیه کلی در مورد وظایف زوجین در قبال یکدیگر ، که عدم توجه به آنها می تواند اختلاف ایجاد کند : 

  • خواسته هایتان را به روشنی بیان کنید : زندگی مشترک ، یک بازی و رابطه ای فاقد اهمیت که بر پایه حدس و گمان باشد ، نیست . بسیاری از زوجین ، از بیان صریح خواسته های خود می ترسند و در نتیجه بر آنها سرپوش می گذارند . نتیجه این پنهان کاری ، نا امید شدن از رسیدن به خواسته هایشان و خشم گرفتن بر همسری است که از برآورده کردن خواسته های ناگفته آنان کوتاهی کرده است ..

ایجاد روابط صمیمی با همسر، بدون صداقت و درستی در گفتار و کردار امکان پذیر نیست . به یاد داشته باشید که همسرتان فکرخوان شما نیست ، یعنی علم غیب پی بردن به درون و افکار شما را ندارد .

  • به خود و همسرتان به چشم یک تیم دو نفره بنگرید : یعنی شما دو نفر ، انسان هایی هستید با نگرش ها و توانمندی های متفاوت ، که باید باهم هماهنگ باشید .
  • مشکلات را سریعاً حل کنید : اجازه ندهید وجود هیچ یک از شما ، انباشه از خشم شود . هر اشتباه یا مشکلی که از طرف هر یک از زوجین رخ می دهد ، می تواند به احساسات دو طرف آسیب برساند ، آنها را سریع حل کنید و دستورات اسلام در مورد کنترل خشم و اهمیت و مهربانی و گذشت را هیچگاه از یاد نبرید .
  • به درد دل ها ، صادقانه گوش کنید : بدون هیچ قضاوتی ، به گلایه های همسرتان گوش دهید . خیلی از اوقات ، وجود کسی که به حرفها و درد دل های ما گوش کند ، تنها چیزی است که برای حل مسائل خود نیاز داریم . درک یکدیگر در زندگی مشترک ، حیاتی است . سعی کنید به مسائل دنیای اطراف خود ، از منظر چشم همسرتان نگاه کنید ، دنیا را فقط از دریچه چشم خودتان نبینید .
  • برای حفط روابط عاشقانه با همسرتان ، کوشا باشید : یکرنگی و صمیمیت به طور اتفاقی به وجود نمی آید . در نبود صمیمیت ، انسانها از هم دور می شوند و روابطشان آسیب میبیند . هرگز قدر سخنان زیبا و عاشقانه را دست کم نگیرید . روابط زناشویی خوب است ، اما بیان سخنان عاشقانه شیرین تر است . حفط روابط زناشویی آسان است ، اما ایجاد صمیمیت و نزدیکی مشکل .
  • با همفکری مشکلات زندگی را حل کنید : باید بپذیریم زندگی های همه انسانها ، افت و خیزهای خود را دارد و همیشه حوادث زندگی بر وفق مراد نیست ، اما همکاری و همفکری و تحمل در واقع سخت ، روابط زناشویی را محکمتر می کند .
  • عشق را مطلق تصور نکنید : عشق کالایی نیست که داشته باشید یا نداشته باشید . عشق احساسی است که فراز و نشیب دارد و این بستگی به نحوه برخورد دو طرف دارد .
  • به تفریح در زندگی اهمیت ویژه دهید : تفریح و سرگرمی های لذت بخش ، شما را در اداره زندگی یاری می کند و با کمک آن در امور دنیای خویش موفق تر خواهید بود . حتما شما در اطرافتان افرادی را دیده اید که به قول معروف یا از این طرف بام افتاده اند یا از آن طرف ؛ افرادی که به یکی از ابعاد زندگی توجه بیش از حد نشان می دهند و بقیه امور را فراموش کرده اند . مثلاً برای فراهم کردن یک زندگی بهتر ، سه شیفت کار می کنند ؛ در حالی که اگر از آنها سوال کنید که این زندگی بهتر و آسایشی که از آن دم می زنند چه شکلی است و چه ویژگی هایی دارد ، خواهید دید که هیچ تصویر روشنی از آن در ذهن ندارند .

[rating_form id=”4″]

مطالبی که شاید مایل به خواندن آنها باشید 

26 توصیه عالی برای سردی روابط زوجین جوان

مهم ترین نکات در حفظ سلامت دستگاه تناسلی در بین زوجین

عوامل مهم و موثر بر کاهش میل جنسی در بین زوجین

بهترین فواید رابطه جنسی در میان زوجین