طرز تهیه غذای کودک
طرز تهیه غذای کودکان 7 ماه تا 2 ساله

طرز تهیه غذای کودکان

آب میوه جات طبیعی 

به مادران توصیه می شود ، از میوه جات سالم و طبیعی برای آب گیری استفاده کنند و به محض گرفتن آب میوه ، نوزاد خود را تغذیه نمایند .

نحوه عصاره گیری کشمش 

ابتدا از کشمش های سایه خشک و یا آفتاب خشک استفاده کنید ؛ آن ها را خوب پاک و دم آنها را جدا کنید ، سپس کشمش ها را تمیز بشوئید و به مدت 15 دقیقه در آب ولرم خیس کنید . در آخر آنها را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید تا به صورت عصاره یا شیره درآید و بعد مورد استفاده قرار دهید . یک استکان کشمش را با نصف لیوان آب مخلوط و در آخر آن ها را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید تا به صورت عصاره یا شیره درآید و بعد مورد استفاده قرار دهید . یک استکان کشمش را با نصف لیوان آب مخلوط و در آخر عصاره گیری کنید .

طرز تهیه پوره میوه جات 

همان طور که قبلاً بیان شد ، ضروری است برای تهیه پوره ، از میوه جات تازه و سالم و رسیده استفاده شود و بهتر است که با سیب شروع کنید . ابتدا ، پوست میوه را بکنید و رنده ریز کنید تا به صورت پوره در آید . زمانی که چند ماهی گذشت ، می توانید سیب را با پوست رنده و کودک خود را تغذیه کنید . ضمناً می توانید از انواع میوه جات رسیده و شیرین فصل استفاده نمائید تا کودک دچار کمبود نشود .

طرز تهیه شیر بادام 

برای تهیه شیر بادام ، از بادام های تازه و ایرانی استفاده کنید . پنج عدد بادام ایرانی درشت را با آب گرم خیس و پوست آن را جدا کنید ، سپس آن را تمیز بشوئید و با نصف لیوان آب در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید تا شیر بادام به دست آید .

طرز تهیه سوپ ساده 

سبزیجاتی مثل جعفری ، گشنیز ، اسفناج ، هویج فرنگی رنده شده ، کمی جو و زرد چوبه ، به مقدار خیلی کم نمک دریا و یک عدد گوجه فرنگی کوچک پوست کنده را ، باهم مخلوط نمائید و خوب بپزید و به مرور و به مقدار کم کودک خود را با آن تغذیه کنید .

طرز تهیه سوپ ماهیچه 

پس از این که سوپ ساده درست کردید ، به مقدار خیلی کم یک تکه کوچک ماهیچه گوسفندی را به سوپ اضافه کنید و بعد از اینکه خوب پخته شد ، کودک خود را تغذیه نمائید و در مصرف گوشت ، زیاده روی نکنید .

طرز تهیه غذای کودکان و پوره سیب زمینی 

تعدای سیب زمینی متوسط را تمیز بشوئید و داخل فر نوری یا هواپز ( فلیور ویو ) ، قرار دهید تا کاملاً پخته شود . این نوع طبخ ، دقیقاً همانند پختن سیب زمینی در داخل خاکستر ذغال می باشد و بسیار نافع است . سعی کنید سیب زمینی را آب پز و یا سرخ نکنید .

بعد از آماده شدن سیب زمینی ، پوست یک عدد از آن را بگیرید و رنده ریز کنید ، سپس یک قاشق مرباخوری روغن زیتون بکر و یک عدد خرمای رطب پوست کنده را به سیب زمینی اضافه و کودک خود را تغذیه نمائید . این غذا ، از جمله خوراکی های بسیار مفید برای رشد و نمو کودک است ؛ و به ویژه برای نوزادانی که دچار کمبود وزن می باشند ، بسیار نافع خواهد بود .

طرز تهیه حریره بادام 

طرز تهیه غذای کودکان : ابتدا ، کمی شیر بادام تهیه کنید . سپس یک قاشق آرد برنج قهوه ای را در نصف لیوان شیر بادام حل کنید و ظرف را روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی آن را هم بزنید . به محض اینکه به جوش آمد ، ظرف را از روی اجاق بردارید و اجازه دهید خنک شود . در پایان ، عصاره کشمش و یا عصاره گز علفی را به حریره اضافه کنید و کودک خود را تغذیه کنید .

طرز تهیه حریره بادام با آرد جوانه گندم 

معادل نصف لیوان شیر بادام را با یک قاشق آرد جوانه گندم مخلوط کنید و مثل حریره بادام فوق ، آن را آماده کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید .

طرز تهیه حریره بادام با آرد برنج 

نصف لیوان شیر بادام را با یک قاشق مرباخوری آرد برنج قهوه ای و یک قاشق آرد جوانه گندم مخلوط نمائید و طبق دستور قبل ، آن را آماده و کودک خود را تغذیه کنید . در صورت استفاده از برنج ، بهتر است که از برنج قهوه ای استفاده کنید تا مواد لازم به بدن کودک برسد .

عصاره گز علفی 

این عصاره ، یکی از شگفتی ها طبیعت است که برای طرز تهیه غذای کودکان و نوزادان  بسیار مفید است . عصاره یاد شده برای کبد و نیز رشد و نمو کودکان و ناراحتی های پوستی بسیار نافع است . همچنین کودکانی که اشتها به غذا ندارند و هنگام غذا خوردن به هر طریقی که شده بهانه جویی می کنند ؛ با استفاده از این عصاره ، اشتهای خوبی پیدا می کنند و به مرور به رشد خود ادامه خواهند داد . مهمتر این که ، کودکان زیر یک سال می توانند این عصاره را استفاده نمایند .

عصاره گز علفی ، که یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای کودک است ، دارای قند مانوز ( مونو ساکارید ) است و برای جذب این نوع قند بدن نیازی به انسولین ندارد . ضمناً انرژی خوبی به کودک می دهد و کبد او را پاکسازی می کند و اگر کودک دچار ناراحتی های پوسی می شود ، این عصاره برای پوست نیز فوق العاده مفید خواهد بود و به سرعت ، ناراحتی های پوستی وی ترمیم خواهد شد .