دوران نوجوانی
چرا فرزندان در دوران نوجوانی،از والدین خود دور می شوند


☑ عواقب رابطه کمرنگ فرزندان و والدین

 پرخاشگری، ستیزه جویی، افسردگی، روحیه ضد خانواده از جمله مواردی است که در کمرنگ شدن نقش خانواده در فرزندان رخ می دهد و این رفتارها تا حدی پیش می رود که فرزندان برای سوال هایشان در گروه همسالان ناشناس خود به دنبال پاسخ می گردند. این اتفاق آنقدر ادامه دار می شود تا خلأ بزرگی در این میان به اسم شکاف بین فرزند و خانواده شکل بگیرد. 
افراد سود جو به راحتی از ارتباط نداشتن فرزند با خانواده استفاده می کنند بیشتر باندهای فساد و قاچاق فرزندان را به بیراهه می کشانند. البته ناگفته نماند با کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی زمینه فساد های دیگر نیز نمایان می شود. 



☑ تأثیر تعداد فرزندان در روابط خانوادگی در دوران نوجوانی

 

 در حال حاضر خیلی در بین خانواده تعداد فرزندان به یکی رسیده و در کشور تک فرزندی رواج پیدا کرده، از طرف دیگر پدر و مادر به دلیل مشکلات مالی مشغول کار کردن هستند و این خلأ نبود پدر و مادر باعث می شود فرزندان بیشتر و بیشتر برای فرار از تنهایی به سمت هم سن و سالان ناشناس خود در دنیای مجازی کشیده شوند. 
در گذشته این خلأ و تنهایی با پدر بزرگ و مادر بزرگ و بچه های هم سن فامیل پر می شد اما امروزه متأسفانه این روابط نیز وجود ندارد. کمترین آسیب دنیای مجازی پر کردن تنهایی با آدم های مجازی ست. دیده می شود خیلی از بچه های امروزی رابطه خوبی با آدم های حقیقی ندارند. 



☑ وظیفه پدر و مادر در دوران نوجوانی

 والدین باید بدانند که سن نوجوانی دروان بحرانی فرزندان است و باید با آن ها رابطه دوستانه برقرار کنند این چیزی ست که در این دوره شاهد آن نیستیم. چراکه والدین از کار در روز خسته اند و دیگر توان سر و کله زدن با فرزند خود را ندارند و در برابر پرخاشگری های او صبر ندارند و این مشکل روز به روز بزرگتر می شود. والدین باید ساعاتی در شبانه روز را برای حرف زدن با فرزند خود صرف کنند. چراکه فرزندان مهارت های زندگی کردن را آموزش ندیده اند و هیچ جایی به جز خانه و در کنار خانواده آن را آموزش نخواهند دید. اگر این آموزش ها را شما به فرزندانتان  منتقل نکنید و راه های مقابله با مشکلات و زندگی کردن را به آن ها یاد ندهید باید منتظر انحراف های شدید فرزند خود باشید. 
در این زمان پدر و مادر باید جایگاه مدیریتی خود را کنار گذاشته و با فرزند خود رابطه دوستانه برقرار کنند تا فرزند نوجوان آن ها بتواند به والدین خود اعتماد کند. بهترین راه این است که دختر با مادر و پسر با پدر ارتباط دوستانه داشته باشد تا بتوانند از هم جنسان خود آموزش ها و مهارت های لازم را فرا بگیرند. والدین اگر می دانند که فرزندشان با دوست نابابی ارتباط دارد نباید از او بخواهند که با دوستش قطع ارتباط کند. 
در واقع باید از یک دوست که روی فرزندشان تأثیر دارد بخواهند که با او همراه شود. والدین باید وقت کافی برای شناخت دوستان فرزندشان بگذارند و این را بدانند که فرزندان خودشان دوست انتخاب می کنند و والدین در این انتخاب نقشی ندارند اما والدین به طور غیر مستقیم می توانند نقش خود را ایفا کنند، بنابراین باید هوشمندانه عمل کنند. 



☑ دلیل اختلاف بین فرزند و والدین در دوران نوجوانی

اختلاف بین والدین و فرزندان در دوران نوجوانی به باورهای گذشته والدین در کودکی و نوجوانی بر میگردد. رفتارهای خشن و سرزنش آمیز، محبت های بی دلیل بیجا گاه برای فرزندان رفته رفته به مزاحمت و آزار تبدیل می شود. 
عشق و محبت گاه جلوه دخالت به خود می گیرد که می تواند در آینده و در جوانی فرزندان نیز باعث اختلاف شدید والدین و فرزندان شود چراکه حس تحمیل علایق و سلایق را به فرزندان منتقل میکنند.

[rating_form id=”4″]