طلاق
بایدها و نبایدهای بعد از طلاق

طلاق 

طلاق ، مورد غضب ترین حلال نزد خداوند است که آن را دوست ندارد ، ولی به عنوان راه حل و آخرین چاره ، جهت مواقع اضطراری و بن بست ، برای پایان دادن به زندگی های بدون عاطفه و مشقت بار در نظر گرفته شده است . نبود ناگهانی همسر ، ممکن است احساس اضطراب یا هراس در فرد ایجاد کند که این ابتدایی ترین عارضه طلاق است .

متاسفانه ، در جامعه کنونی آمار طلاق فوق العاده رو به افزایش است و برخی آمارها بیانگر آن است که بیش از یک سوم ازدواج ها در تهران به طلاق منجر می شود که عواقب زیانبار بسایری برای فرد و اجتماع به دنبال دارد .

طلاق، عوامل متعددی دارد از جمله بی دقتی و اهمیت قائل نشدن جهت معیارهای انتخاب همسر هنگام ازدواج.اگر ملاک هایی که شرع در مورد انتخاب همسر و آشنایی و خواستگاری بیان نموده و گوشه ای از آن در این اینجا مورد اشاره واقع شده جدی گرفته شود ، طلاقی صورت نخواهد گرفت یا به حداقل خواهد رسید .

متاسفانه ملاک ازدواج برای بسیاری از افراد ، آن چیزی نیست که برای همزیستی و یک عمر زندگی مهم باشد و چون ملاک ها درست نیست ، بعد از مدت زمان کوتاهی بنای ناسازگاری شروع می گردد و زوجین نسبت به هم بدبین می شوند ؛ همدیگر را با القاب ناجور و زشت صدا می کنند و مورد تمسخر قرار می دهند . در حقیقت زندگی غیر قابل تحمل می شود و از همدیگر بیزار می شوند . 

پس بهتر است جوانان در ابتدای ازدواج دقت بیشتری به خرج دهند ، مسائلی که در زندگی اهمیت دارد را مدنظر قرار دهند و عاقلانه تصمیم بگیرند . در اینجا برای خانواده عروس خانم و آقاداماد توصیه هایی داشتیم که اگر زوجین به دقت به این توصیه ها توجه کنند ، بسیاری از مسائل که موجب جدایی می شود ، پیش نخواهد آمد .

علاوه بر طلاق مرسوم ؛ امروزه رواج طلاق های عاطفی ، بحران جدی نسل جوان و زوج های جوان کشور است که تاثیرپذیری از فرهنگ غربی و تغییر در سبک زندگی و نیز عدم تفکر و اندیشه ، از مهمترین دلایل طلاق های عاطفی است . بسیاری از سریال های شبکه های فارسی زبان ماهواره ای ، تبلیغ فردگرایی و زندگی مجردی را می کنند ؛ که باعث گرایش نسل جوان کشور به زندگی مجردی و بی تفاوتی بسیاری از زوج ها نسبت به یکدیگر و دچار شدن به طلاق عاطفی است .

یکی دیگر از عوامل مهمی که موجب طلاق و جدایی می شود ، سرد مزاجی زن و شوهر است که به خوبی نمی توانند همدیگر را ارضاء کنند و همین موضوع ، موجب بداخلاقی و نفرت  و طلاق و جدایی می شود . امروزه با عادی شدن استفاده از غذاهای تبلیغی و بی محتوا ، انتظاری بیش از این از زوجین نمی رود ؛

زیرا اولین چیزی که در پی استفاده از این غذاها تحت الشعاع قرار می گیرد ، اعصاب و روان شخص است . زوجینی که اعصاب و روان سالمی ندارند ، در همبستری دچار شکست و ناامیدی خواهند شد . حال اگر هیچ راهی برای ادامه زندگی نداشتند ، به زوجین عزیز که تصمیم به جدایی گرفته اند ، چند توصیه دارم : 

جدایی
جدایی

1- نسبت به هم احترام و ادب را رعایت کنند ؛ 

2- از بیان کلمات زشت و غیر مودبانه جداً پرهیز کنند ؛

3- اگر خدای ناکرده راهی به جز جدایی نداشتند ، سعی کنند با هم تفاهم داشته باشند و به طور مسالمت آمیز از یکدیگر جدا شوند .

4- نسبت به همدیگر بی احترامی نکنند و با رعایت حفظ شخصیت یکدیگر ، با کمال احترام و ادب کارهای طلاق خود را دنبال کنند .

5- همین رعایت ادب و نزاکت ، ممکن است دوباره منجر به آشتی زوجین شود و آنان را به زندگی بازگرداند .

6- زوجینی که قصد جدایی دارند ، نباید پای فرزندان بی گناه خود را به معرکه دعوای خود با همسرشان بکشانند و آنها را مجبور کنند که از ایشان دفاع کنند و به اصطلاح ، نباید گروهبندی کنند. 

7- اگر یکی از زوجین قصد جدایی از همسرش را دارد ، برای این که همسر خود را مفصر نشان دهد و دلسوزی و حمایت دوستان و فامیل را به خود جلب کند ، نباید در مورد همسر خود نزد آنان بدگویی کند ، ممکن است در این میان عده ای فرصت طلب و دشمن دوست نما بخواهند از این فرصت استفاده کنند و بدی های همسر او را از آنچه که هست بزرگتر جلوه دهند ، که این باعث می شود وی بیشتر از همسر خود بیزار شود .

8- اگر احساس کردید که همسرتان پشیمان شده ، او را مجبور نکنید که در مقابل آشنایان و دوستان اعتراف کند که اشتباه کرده است ، چون ممکن است از فکر زندگی مجدد با شما منصرف شود و از روی لجبازی برای طلاق پافشاری کند .

9- اگر مرد توان مالی برای پرداخت مهریه خانم ندارد ، حداقل صداقت داشته باشد و طلب خانم را به طور اقساط و منظم پرداخت نماید .

10- به نظر بنده ، اگر زوجین عزیز تصمیم بگیرند و افکار خود را عوض کنند ، به طور یقین در جدایی و طلاق تجدید نظر خواهد کرد .معمولاً زن و شوهری که قصد جدایی از یکدیگر را دارند ، بارها و به طور مکرر با یکدیگر جر و بحث ویا بارها دعوا و با یکدیگر قهر کرده اند ، و چون بعد از هر دعوا یا قهر و آشتی نتوانستند یک راه حل مناسب برای مشکل خود پیدا کنند ، تصور می کنند زندگی مشترک غیر ممکن و بی فایده است ؛

در صورتی که چنین افرادی باید همیشه به یاد داشته باشند که همه دعواها و قهرها لزوماً منجر به طلاق نمی شود . چه بسا ممکن است که اگر با یک فرد با تجربه و متخصص در این مورد صحبت کنند ، مشکلات بین آن ها رفع شود و از درخواست طلاق پشیمان شوند .

11- زوجین عزیز دقت کنند که بعد از جدایی ، ممکن است نتوانند دوباره زندگی موفقی داشته باشند ، پس بهتر است که زندگی اول خود را دقیق بررسی نمایند .

12- بعضی از زوجین برای رهایی از استرس و ناراحتی به خاطر طلاق ، به صورت خودسرانه ، از داروهای خواب آور و مسکن استفاده می کنند که این داروها مسلماً بر جسم و اعصاب آنها اثر سوء خواهند داشت .

13- ممکن است برخی از زوجین که قصد جدایی دارند ، به جای صحبت با افراد آگاه و دلسوز ، ارتباط خود با دوستان و آشنایان را کاهش دهند یا حتی قطع کنند . این انزوا و گوشه گیری ، به جای این که به آنها احساس آرامش دهد ، بیشتر آنها را آشفته و مضطرب خواهد کرد ؛ چون در شرایط دشوار ، رفت و آمد با کسانی که انسان دوستشان دارد و یا قابل اعتماد هستند ، می تواند باعث احساس امنیت و آرامش انسان شود .

14- زوجین می توانند با تجدید نظر در زندگی خود ، راه حل مناسبی برای بسیار از مسائلی که باعث کدورت میان آنها شده ، پیدا کنند و دوباره زندگی شیرین و خوبی را آغاز نمایند . 

نتیجه گیری 

پس زوجین عزیز ، سعی و تلاش خود را به خوبی انجام دهند تا زندگی نوینی را آغاز کنند و بدی ها و کاستی ها را دور بریزند و نسبت به هم مهربان و وفادار باشند ، تا لطف خداوند در زندگی نصیب آنها شود . در خاتمه به زوجین عزیز توصیه می شود ، تا حد ممکن در زندگی خود تجدید نظر و با دید و نگرش مثبت زندگی خود را ارزیابی کنید ؛ کاستی ها و کمبودها را عفو کنید و تصمیم بگیرید که در زندگی نسبت به هم گذشت داشته باشید ؛ تا لطف خداوند شامل حال شما شود .

[rating_form id=”4″]

مطالبی که شاید مایل به خواندن آنها باشید 

چند اصل مهم برای خانواده داماد که تا به حال کسی به شما نگفته است!

چند اصل مهم برای خانواده عروس که تا به حال کسی به شما نگفته است!

چگونه به خواستگاری برویم ؟ (قسمت اول)