اختلالات قاعدگی و تنظیم آن با داروهای گیاهی
اختلالات قاعدگی و تنظیم آن با داروهای گیاهی

 قاعدگی 

اختلالات قاعدگی چیست ؟ 

یک سیکل (دوره) قاعدگی طبیعی ، معمولاً بین 21 تا 35 روز طول می کشد . در صورتی که زمان یک سیکل کمتر از 21 یا بیشتر از 35 روز باشد ، باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید . طول یک دوره قاعدگی ، تعداد روزها از زمان اولین روز شروع خونریزی تا اولین روز شروع خونریزی در سیکل بعد است .

طول سیکل های قاعدگی معمولاً با اختلاف یک یا دو روز از یک دوره به دوره دیگر ، متفاوت است . به خصوص در سنین پایین تر و در اوایل بلوغ ، این بی نظمی بیشتر دیده می شود و معمولاً با افزایش سن ، سیکل ها منظم تر می شود . در صورتی که سیکل های تقریباً منظم داشته اید و اخیراً اختلاف تعداد روزهای سیکل ها از یک دوره به دوره دیگر بیشتر از 7 روز شده است و این بی نظمی در چند ماه متوالی وجود داشته باشد ، باید به پزشک مراجعه نمایید .

مقدار کل خونریزی قاعدگی در هر دوره ، معمولاً به طور متوسط 35 میلی لیتر ( کمتر از نصف استکان ) و حداکثر 80 میلی لیتر است . یکی از راه های تخمین میزان خون قاعدگی ، جمع آوری نوارهای مورد استفاده در یک کیسه نایلونی کاملاً در بسته و وزن کردن آن و سپس کم کردن وزن به دست آمده به دست آمده از وزن نوارهای خشک است . در صورتی که میزان خونریزی بیش از 80 میلی لیتر باشد ، برای بررسی بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید . در صورت تاخیر در درمان ممکن است کم خون شوید . همچنین در صورتی که ظرف 2 ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی داشته باشید ، نشان دهنده خونریزی زیاد است و باید بررسی گردد . یک قاعدگی طبیعی نباید بیش از 7 روز طول بکشد . در صورت طولانی شدن خونریزی قاعدگی بررسی بررسی پزشکی لازم است .

آمنوره ، زمانی است که دختری 16 سال دارد ولی تاکنون قاعده نشده است و یا سه سال از زمان بلوغ او می گذرد ولی هنوز قاعده نشده است ویا علائم بلوغ را تا سن 14 سالگی از خود نشان نداده است . همچنین در کسی که قبلاً قاعده شده است ولی برای مدت طولانی بدون آن که حامله باشد دیگر قاعده نشده است ، در این موارد بررسی پزشکی مورد نیاز است .

قاعدگی
قاعدگی

تنظیم قاعدگی با گزنه و رازیانه و عرق گزنه 

الف ) نوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل ملاحضه ای در کنترل و تنظیم قاعدگی دارد . درمانگران طب قدیم تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال های ناشی از آن بسیار موثر می دانند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشده اند ، کمک کند .

عرق گزنه علاوه بر خواص بی نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی ، در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می کند . زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی خود می توانند با نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان از این دمنوش ، روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند .

ب ) رازیانه گیاهی معطر و مملو از هورمون های زنانه ( استروژن ) و طبع آن گرم و خشک است و رطوبت بدن زنان را برطرف می کند . این گیاه داروی تنطیم کننده وضعیت هورمونی بانوان می باشد . امروزه به علت جابه جایی غلط تغذیه ای به سمت تغذیه غربی ، بانوان از مشلات بسیاری رنج می برند که از آن جمله می توان به دردهای دوران قاعدگی ، بی نظمی این دوران مثل زیادی یا کمی خونریزی ماهیانه در حجم خون ویا در تعداد دفعات و تعداد روزهای قاعدگی ، لک بینی ، عفونت های مکرر زنان شامل ترشحات چرکی ، سوزش و خارش دستگاه تناسلی زنانه ، به اضافه اختلال هورمونی اشاره نمود 

بیشتر این ناراحتی ها با مصرف مرتب عرق رازیانه مرغوب برای تمام بانوان به میزان روزانه حداقل یک لیوان برطرف می گردد و معمولاً با تنظیم هورمون های زنانه همراه خواهد شد و موجب بهبود وضعیت زنانه و تقویت حس زنانه می شود و مشکل بسیار شایع سرد مزاجی را در آن ها برطرف می نماید . در موارد نادری ، ممکن است مصرف رازیانه به این میزان موجب بدتر شدن نظم قاعدگی شود ؛ در این حالت لازم است بیمار ابتدا با زیاد کردن و سپس کم کردن میزان رازیانه ، به تدریج وضعیت مطلوب را بدست آورد و بر همان میزان مداومت نماید .

بهتر است در دوران قاعدگی مصرف رازیانه را قطع نمود . همچنین رازیانه به علت داشتن استروژن و داشتن طبع گرم ، اثرات خوبی روی شادابی و شفافیت و از بین بردن لکه های پوستی دارد . به علاوه ، رازیانه در رفع چین و چروک های پوست بانوان ، بسیار موثر است و باعث تداوم جوانی چهره آن ها می گردد . اگر عرق رازیانه با گلاب و روغن بنفشه و کمی پودر زعفران مخلوط شود و شب ها به پوست صورت مالیده شود ، در رفع لکه های پوستی و چین و چروک ها موثر است .

[rating_form id=”4″]