زایمان
همه چیز درباره زایمان و نکات مثبت زایمان طبیعی

زایمان 

زایمان حاصل 9 ماه انتظار مادر و مرحله ای است که او می خواهد نتیجه زحمات بی حسابی که برای فرزند خود متحمل شده را ببیند . با شنیدن زایمان ، نفس ها در سینه حبس می شود و منتظر خبر خوبی هستیم که پرستار خبر تولد نوزاد را به منتظرین برساند و جمعیت زیادی را خوشحال کند . نتیجه این است که محصول زایمان دختر است یا پسر ، ولی مهمتر از همه سلامت نوزاد است ؛ چرا که فرزند سالم بزرگرین نعمت الهی است و سلامتی نوزاد ، مهمترین خبر برای والدین ودیگران است .

مساله مهمی که باید به آن توجه کرد این که مادر در طول این 9 ماه چقدر از خود مراقبت و مواظبت کرده است ؟ چقدر به غذای خود که مهمترین عامل می باشد ، اهمیت داده است ؟ مهمتر اینکه ، در طول این 9 ماه و قبل از آن ، چقدر از آرامش و آسایش برخوردار بوده است ؟ آیا مادر در این مدت از مناظر زیبای طبیعت و گشت و گذار بهره برده است ؟ و در مجموع ، آیا مادر نکاتی که برای خود و فرزندش نیاز بوده است را رعایت نموده است ؟ 

سلامت نوزاد در زایمان 

در حقیقت ، این زایمان است که نتیجه این مسائل را به خوبی نمایان می کند . اگر خدای ناکرده مادر به مسائل فوق اهمیت نداده باشد ، فرزندی به دنیا می آید که دچار بسیاری از کسالت ها و معظلات خواهد بود . همچنین مادر نیز دچار بسیاری از گرفتاری ها می شود و هر دو یعنی مادر و فرزند از سلامتی و نشاط بهره ای نخواهند برد و این امر یک فاجعه است که هر مادری باید از آن پرهیز کند . اما اگر مادر بتواند همه موارد بالا را به خوبی رعایت نماید ، به لطف خداوند و تلاش و کوشش خود ، موجب سلامت خود و فرزندش خواهد شد .

مهمترین مساله ای که مادر انتظار آن را می کشد و بعد از زایمان به خوبی خودنمایی می کند ، جاری شدن شیر از سینه مادر است که خداوند برای فرزند ، تغذیه آماده ای را قرار داده است . اولین ترشحات شیر مادر که آغوز نام دارد و نوزاد باید از آن تغذیه نماید ، موجب تقویت سیستم ایمنی نوزاد می شود و او را در مقابل انواع بیماری ها مصون می دارد و باعث می شود به خوبی و راحتی به رشد و نمو خود ادامه دهد .

زایمان طبیعی 

یکی از وجوه مثبت فرهنگ غربی ها در مورد زایمان ، این است که مادران سعی می کنند زایمان طبیعی داشته باشند ، زیرا محسنات بی شماری برای مادر و فرزند دارد ، مگر این که مادر در شرایط نامناسبی قرار داشته باشد که معمولاً چنین اتفاقی رخ نمی دهد . زایمان طبیعی موجب می شود نوزاد کاملاً به رشد و نمو خود برسد و سپس از مادر جدا شود ؛ اما در سزارین ، قبل از اینکه نوزاد دقیقاً به رشد و نمو خود برسد و درد زایمان شروع شود ، نوزاد را از مادر جدا می کنند که برای نوزاد بسیار خطرناک است و همچنین شیر از سینه مادر جاری نمی شود .

زایمان سزارین 

متاسفانه در جامعه ما ، فرهنگ زایمان سزارین جایی برای خود باز کرده است و اکثر مادران باردار به جای زایمان طبیعی به سزارین روی می آورند . حداقل مساله ای که در پی آن ایجاد می شود ، جای بخیه سزارین است و چون بعد از سزارین امکان محکم بستن کمر و شکم مادر وجود ندارد ، به همین دلیل شکم مادر بزرگ باقی می ماند و همین مساله موجب افسردگی مادر خواهد شد .

از طرف دیگر ، در نتیجه زایمان با عمل سزارین ، مادر شیر ندارد و نوزاد عملاً از بهترین غذای خود محروم می شود ؛ اما در زایمان طبیعی ، مادر از سینه خود به نوزاد شیر می دهد ، زخم های درون مادر به سرعت التیام پیدا می کند و مادر سلامتی خود را به زودی به دست می آورد .ضمناً ، به مادران عزیز توصیه می شود که در 10 روز اول زایمان ، کاچی مخصوص که با روغن حیوانی تهیه می شود به همراه عسل میل کند تا زخم های درونی به سرعت ترمیم شود و سلامتی مادر حفظ شود . امید است با رعایت نمودن مسائل بهداشتی و روانی زوجین ، سلامتی و نشاط را همیشه همراه خود داشته باشید .

توصیه های مهم برای شیر دادن و تغذیه مادران

یکی از بهترین روش ها در شیر دادن که بهتر است مادر رعایت کند ، این است که نوزاد را در سمت چپ خود بخواباند تا نوزاد از آرامش کامل برخوردار باشد ، زیرا نوزاد به صدای قلب مادر عادت دارد و به آرامش می رسد ؛ همین مساله موجب رشد و نمو سریع نوزاد می شود و خوابی عمیق خواهد داشت . در دوران شیردهی ، لازم است مادر از رژیم غذایی مناسبی استفاده نماید تا همیشه سینه ای پر از شیر داشته باشد و نوزاد همیشه سیر و شاداب وسالم باشد. به مادر توصیه می شود ، روزانه 2 تا 3 لیوان شیر بادام ، روزی 3 وعده و هر بار 50 گرم کشمش سایه خشک ، روزانه حداقل 3 لیوان شربت عسل خنک و چند لیوان آب میوه جات طبیعی خنک با عسل میل کند و بعد از ظهر به مدت 2 ساعت بخوابد تا شیر در سینه اش جاری شود .

همچنین توصیه می شود تا 7 ماهگی به نوزاد خود هیچ نوع غذایی به جز شیر مادر ندهند و بعد از اتمام 7 ماه می تواند به مرور از آب میوه جات طبیعی و عصاره کشمش استفاده نماید و بعد از آن به تدریج از غذاهای دیگر به کودک خود بدهد . بنابراین ، در غذا دادن به نوزاد خود عجله نکنید .

 

[rating_form id=”4″]