تغذیه مادران
معجزه تغذیه مادران بعد از زایمان

رژیم غذایی مادران بعد از زایمان

یکی از مسائل مهمی که باید مادر توجه داشته باشد ، این است که نوزاد هنگام تولد زردی نداشته باشد . برای کنترل این حالت ، مادر 1 تا 2 هفته مانده به زایمان ، زبان خود را مشاهده کند که زردرنگ نباشد ؛ اگر زبان او زرد بود ، معمولاً نوزاد دچار زردی می شود . بدیهی است در صورت رعایت رژیم غذایی مادران توصیه شده در طول یک سال ، معمولاً مادر چنین علائمی نخواهد داشت و فرزند نیز دچار زردی نخواهد شد .

اگر این علائم روی زبان مادر باشد ، بهتر است از غذاهای مفید برای کبد استفاده کند تا این علائم برطرف شود و نوزاد هنگام تولد دچار زردی نشود . اما اگر مادر هیچگونه علائمی نداشته باشد و زایمان طبیعی انجام دهد ، بهتر است اولین غذایی که به نوزاد می دهد ، شیر خود با چربی و مواد کافی که خداوند در سینه او قرار داده است باشد .

قبل از اینکه مادر شیر خود را به نوزاد بدهد ، بهتر است یک قاشق مرباخوری کوچک کره محلی با 1 قاشق چای خوری کوچک بارهنگ را مخلوط کند و به نوزاد بدهد تا مواد زائدی که توسط جفت وارد روده های نوزاد شده ، دفع شود . با استفاده از کره و بارهنگ ، معده و روده نوزاد پاکسازی و آماده نوشیدن شیر مادر می شود . 

مادر بهتر است در کمال آرامش و با رعایت مسائل بهداشتی ، به نوزاد شیر دهد و بعد از شیر دادن او را بلند کند و بین دو کتف نوزاد را به آرامی ماساژ دهد تا هوایی که هنگام نوشیدن شیر مادر وارد معده نوزاد شده است ، خارج شود .سپس مادر او را در سمت چپ خود بخواباند تا نوزاد با آرامش کامل به خواب رود و رشد نماید . چون نوزاد به صدای قلب مادر عادت دارد ، با شنیدن آن آرامش می گیرد .

معجزه رژیم غذایی مادران شیرده در 10 روز اول 

مادران باردار در شرایط و زمان های مختلف ، نیاز به رژیم غذایی خاص شرایط خود دارند که باید به موقع استفاده نمایند تا هر چه سریعتر سلامتی و نشاط خود را به دست آورند و بتوانند از فرزند خود مراقبت کنند . مادرانی که زایمان کرده اند بهتر است 7 تا 10 روز اول از “کاچی” استفاده کنند .

مواد لازم برای تهیه کاچی (معجزه )

  • آرد برنج قهوه ای یا آرد گندم سبوس دار : 3 تا 4 قاشق غذاخوری .
  • روغن زرد محلی گوسفندی : 1 قاشق غذاخوری پر .
  • زعفران سائیده 1 گرم .
  • عسل طبیعی 2 قاشق غذاخوری .
  • آب : 1/5 تا 2 لیوان ( 3 قاشق آرد 1/5 لیوان آب ، 4 قاشق آرد 2 لیوان آب ) 
  • عرق هل و گلاب : 2 قاشق غذاخوری 

طرز تهیه کاچی 

ابتدا آرد را در ظرف مسی بریزید و با قاشق چوبی به آرامی هم بزنید ، به طوری که شعله آرام باشد . بعد از 2 دقیقه ، روغن را به آرد اضافه کنید وبه آرامی هم بزنید تا رنگ آرد کمی تغییر کند . سپس اجاق را خاموش کنید و به مدت 3 تا 4 دقیقه روغن و آرد را به آرامی هم بزنید تا خنک شود .آب را بجوشانید و بعد زعفران را به آب اضافه کنید و صبر کنید تا زعفران رنگ دهد و آب ولرم شود . در ادامه ، عسل را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملاً حل شود و در آخر ، عرق هل و گلاب را به آب و عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکنواخت شود .

حال کاچی آماده است ، لازم است مادر میل کند تا زخم های درون وی به سرعت ترمیم یابد . این غذا را مادر به مدت 7 تا 10 روز میل کند تا نتیجه را خود به چشم ببیند . این غذا در حقیقت معجزه می کند .

رژیم غذایی مادران شیرده جهت تغذیه کامل نوزاد 

کاچی ، غذایی است که مادر در 10 روز اول میل می کند و دیگر نیازی به آن نیست . اما در ادامه غذایی که مناسب مادر شیرده است و موجب می شود شیر او افزایش یابد ، بیان می شود تا مادر بتواند خوب تغذیه کند و فرزندش به خوبی رشد کند .

رژیم غذایی مادران
رژیم غذایی مادران

صبحانه 

1- انواع مرباجات خام + شیر بادام 

2- انواع آب میوه جات طبیعی با عسل 

3- انواع میوه جات رسیده و شیرین 

4- مقداری اجیل خام و تازه 

تغذیه بارداری
تغذیه بارداری

ناهار 

1- انواع سالاد فصل + لیمو ترش تازه و روغن زیتون + نعناع و یا پونه خشک ، قبل از غذا میل و خوب جویده شود .

2- انواع غذاهای گیاهی ( برای تهیه این نوع غذاها به کتاب ارمغان تندرستی مراجعه شود ) بهتر است این نوع غذاها با روغن زیتون میل شود .

3- مادران شیرده می توانند از فرآورده های حیوانی و دریایی نیز استفاده نمایند ؛ به عنوان مثال : هفته ای 1 تا 2 بار می توانند از گوشت گوسفند و یا شتر و همچنین سینه بوقلمون استفاده نمایند . همچنین هفته ای یکبار ماهی ( جنوب ) بخارپز و یا کبابی میل کنند . در هر هفته یک بار میگو را به صورت بخارپز و با روغن میل کنند . در هر هفته یک بار میگو را به صورت بخارپز و یا کبابی یا سبزیجات بخارپز و با روغن زیتون میل نمایند .

رژیم بارداری
رژیم بارداری

شام و رژیم غذایی

مادران شیرده بهتر است شام را بلافاصله بعد از نماز مغرب میل کنند و تا خواب حداقل 3 ساعت زمان داشته باشند . اما غذاهایی که می توانند میل کنند عبارت است از : 

1- سبزی جات بخارپز با لیمو ترش تازه و روغن زیتون 

2- ارده شیر یا ارده و عسل 

3- انواع سالاد فصل + 10 تا 15 عدد مغز بادام خام رنده شده + 2 قاشق جوانه گندم تازه و لیمو ترش تازه و روغن زیتون 

4- انواع پلوها با خرما و کشمش + میوه جات رسیده و شیرین .

5- استفاده از آش یا سوپ + لیمو ترش تازه و روغن زیتون ، بهتر است آش جو را با کشک محلی میل کنند .

6- اجیل خام 30 گرم + 7 عدد خرما + 1 تا 2 عدد میوه رسیده و شیرین 

[rating_form id=”4″]