عوامل مهم و موثر بر کاهش میل جنسی در بین زوجین
عوامل مهم و موثر بر کاهش میل جنسی در بین زوجین

عوامل کاهش میل جنسی 

قبل از هر اقدامی ، لازم است زوجین با دقت و مطالعه بر رفتار خود و همسرشان، بررسی کنند که آیا عوامل جسمی و روانی موثر بر کاهش فعالیت هایجنسی در هر یک از ایشان وجود دارد یا خیر و پس از آن با اطلاع از عوامل کاهش میل جنسی اقدام به رفع علت نمایند . برخی از این عوامل را به اختصار ذکر می کنیم :

 

فشار عصبی :

یکی از عوامل کاهش میل جنسی فشار عصبی است .ممکن است برخی از افراد تحت شرایطی مانند استرس ، بسیاری از کارها را به خوبی انجام دهند ،اما تمایل جنسی مانند کارهای دیگر نیست. اضطراب و استرس کاری ، مشکلات مالی ، مراقبت از یک عضو بیمار خانواده و سایر عوامل استرس زا کاهش میل جنسی را به دنبال دارد .

مراقبت از فرزندان :

عامل دوم کاهش میل جنسی را از بین نمی برد؛ اما ممکن است زن و مرد به علت مشغولیت به بچه ها ، برای رابطه صمیمی پیدا نکنند. لازم است والدین، کودک را ابتدای شب به رختخواب هدایت کنند ، تا بتوانند فرصت هم آغوشی با همسر خود را فراهم آورند .

مشکل در روابط و فقدان صمیمیت :

آمیزش جنسی بدون صمیمیت ، میل جنسی را از بین می برد. مشکلات حل نشده در رابطه زن و شوهر ، یکی از مهمترین کاهنده های میل جنسی است . عدم تفاهم و اختلاف پنهانی و نارضایتی بیان نشده ، اشکال در ارتباط برقرار کردن و خیانت کردن به اعتماد همسر ، از جمله موانع رابطه صمیمی هستند که می توانند میل جنسی را از بین ببرند . هنگامی که صمیمیت میان زوجین برقرار شود ، میل جنسی هم باز می گردد.

احتمال جدایی و متارکه :

زوجینی که به دنبال جدایی از یکدیگرند ، رابطه جنسی کمتری با یکدیگر خواهند داشت (طلاق عاطفی) و اغلب سعی می کنند از صمیمیت میان خود کم کنند.

سن :

معمولا هر قدر سن انسان افزایش یابد ، احتمال کاهش روابط جنسی بیشتر می شود ؛ اما در مقابل وقتی رابطه جنسی در زوجین مسن روی می دهد ،عموماً رضایت بخش تر و دارای کیفیت بالاتری است و عشق و محبت در آن قوی تر است ؛ چرا که با افزایش سن ، زوجین خصوصیات یک رابطه جنسی خوب و رضایت بخش را می آموزند و از تجربه ها استفاده می کنند. 

تصویر ذهنی منفی از بدن :

برخی افراد در ذهن خود از تصویر بدنی خویش راضی نیستند و اعتماد به بنفس خود و در ادامه احساس جذابیت جنسی شان را ممکن است از دست بدهند.برای نمونه ، احساس شرمندگی از چاقی و یا اضافه بیش از حد و فقدان لذت و میل جنسی و مشکلاتی که در فعالیت جنسی به همراه دارد ، ممکن است میل جنسی فرد را کاهش دهد. به همین دلیل است که ورزش و فعالیت جسمی عامل افزایش عزت نفس و میل جنسی افراد تلقی می شود .

عوامل کاهش میل جنسی
عوامل کاهش میل جنسی

دور شدن از سال های آغاز زندگی مشترک :

مردانی که از تاریخ ازدواجشان خیلی گذشته ، رابطه جنسی کمتری دارند ؛ اما مدت ازدواج ، عامل پیش بینی کننده مهمی برای زنان به شمار نمی آید .البته تعداد روابط جنسی در مردان معمولا نسبی است .

احساس رضایت از زندگی :

هر قدر زوجین شادتر باشند ، دلباخته کسی باشند ، از شغل و زندگی خوبی نیز برخوردار باشند و احساس رضایت و خوشبختی بیشتری از زندگی داشته باشند ، تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی از خود نشان خواهند داد .

میزان سلامتی :

کاهش سطح سلامتی ، معمولا موجب کاهش روابط جنسی در مردان می شود ؛ چرا که مردان برای برقراری رابطه جنسی ، ناچار به صرف انرژی و نیروی فیزیکی می باشند . اختلال نعوظ ، استرس، خستگی و بیماری های قلبی و کلیوی دلایل اصلی امتناع مردان از رابطه جنسی است و فشار خون بالا ،کلسترول و دیابت ، باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی شده و میل جنسی را کاهش می دهد .

اما در زنان اینچنین نیست ؛ چرا که زنان برقراری رابطه جنسی را حتی در وضع ناخوشی و کسالت یک وظیفه میدانند و حتی در حالت ناخوشی برای برقراری رابطه جنسی مشکل خاصی نخواهند داشت .

مصرف داروهای شیمیایی :

مصرف برخی داروها ، ممکن است به طور تدریجی میل جنسی را از بین ببرد. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد :داروهای ضد افسردی ، داروهای آرام بخش ، قرص های خواب آور ، داروهای ضد فشار خون (این داروها باعث باریک شدن و سخت شدن شریان های خونو کاهش جریان خون به آلت تناسلی می شوند و در نتیجه امکان نعوظ از بین می رود) ، داروهای آنتی هیستامین (ضد حساسیت )، داروهای ضد بارداری خوراکی ، داروهای شیمی درمانی ، داروهای ضد ایدز، فیتاستراید(داروی ضد هورمون جنسی مردان برای درمان بزرگی پروستات) ، پروژسترون های مصنوعی مانند مدروکسی پروژسترون و داروهای مدر (باعث کاهش ماده معدنی روی می شود که برای تولید هورمون جنسی تستوسترون در بدن لازم است ).

اختلال نعوظ :

اختلال نعوظ ، یکی از اختلال جنسی مسبب کاهش میل جنسی است و مردانی که مبتلا به این اختلال دچار هستند ، در مورد توان جنسی خود نگرانند واین نگرانی دایمی خود تشدید کننده تضعیف میل جنسی است . این افراد سعی کنند نگرانی و اضطراب را از خود دور نمایند و ضمیر ناخداگاه خود را درگیر این مساله نکنند تا به سرعت از این کسالت نجات یابند. بهترین روش برای دور کردن این حالت ها ، استفاده از شیر بادام و کمی گلاب است ، بدین منظور بهتر است هنگام خواب پنبه را به گلاب آغشته کرده و بالای سرخود بگذارند.

تعداد فرزندان :

گرچه فرزند بیشتر محصول رابطه جنسی بیشتر است و حضور فرزندان می تواند نمایانگر ثبات در ازدواج باشد ، اما در عین حال زوجین بایستی خیلی خلاق باشند تا بتوانند در حضور زیاد فرزندان خود در منزل ، رابطه جنسی داشته باشند . بنابراین ، می توان فرزند کمتر را به معنی فرصت بیشتر برای رابطه جنسی قلمداد نمود .

عدم گفتگوی زوجین در مورد رابطه جنسی :

زوجینی که رابطه جنسی چندانی با یکدیگر ندارند ، همچنین در مورد آن نیز خیلی کم و به ندرت بحث و گفتگو می کنند ؛ این دسته از زوجین عادت کرده اند که رابطه جنسی اندکی داشته و از گفتگو کردن در مورد آن نیز بی نیاز باشند . هر قدر زوجین رابطه جنسی بیشتری با یکدیگر داشته باشند ، بیشتر هم درباره آن بحث می کنند. این بحث نکردن ها باعث تفاهم کاذب می شود و صرفاً رنجش و تنفر به بار می آورد که دیر یا زود خود را آشکار می سازد.

مصرف الکل و مواد مخدر :

مصرف مشروبات الکلی ، می تواند باعث خاموش شدن میل جنسی شود و در ادامه میل جنسی همسر را هم از بین ببرد. در مورد مصرف مواد مخدر و مواد مخدر و مواد محرک نیز این قضیه صادق است . مضرات مصرف الکل در فصول آتی به تفصیل بیان خواهد شد .

کمبودهای هورمونی : 

تستوسترون ، یکی از مهم ترین هورمون های جنسی در بدن است که با کاهش سطح این هورمون در بدن ، میل جنسی کاهش می یابد . با افزایش سن مردان ، میزان تستوسترون به صورت تدریجی کاهش می یابد . کاهش سطح تستوسترون حدود 1 درصد ، در هر سال در بدن مردان می باشد .البته همه مردانی که میل جنسی شان را از دست می دهند ، دچار پایین آمدن تستوسترون نیستند ، هر چند بسیاری از آن ها هم کمبود هورمونی دارند. تستوسترون با میل جنسی در زنان هم مربوط است . اما تعادل هورمونی در زنان بسیار پیچیده تر از مردان است و عوامل بسیاری در آن نقش دارد .

افسردگی :

افسرده بودن و به دنبال آن بسیاری از داروهای ضد افسردگی ، میل جنسی را مهار می کنند .این افراد به تنها چیزی که فکر نمی کنند ، هم بستری و آمیزش است .

یائسگی :

نیمی از زنان ، زمان یائسه شدن (قطع شدن قاعدگی) دچار کاهش میل جنسی می شوند ، هر چند اعتقاد داشته باشند که باید زندگی جنسی خود رافعالانه ادامه دهند . تغییرات هورمونی و علائم یائسگی مانند خشکی واژن هنگام مقاربت ، آمیزش جنسی را مشکل می کنند . افرادی که نسبت بههمسرشان عشق و علاقه دارند ، در زمان یائسگی هم از یکدیگر لذت خوبی می برند .

خشونت :

برخی از زوجین از فعالیت های جنسی به عنوان یک ابزار آشتی مجدد پس از نزاع و بگو مگوها استفاده می کنند . به خاطر داشته باشید پیوند این چرخه(نزاع-رنجش-جماع-آشتی) برای مرد و زن چرخه معیوب و غیر سالمی محسوب می گردد. این به مفهوم آن است که ممکن است زوجی رابطه جنسی فراوانی با یکدیگر داشته باشند ، اما کلیت رابطه از یک مشکل جدی رنج ببرند .(بدون جماع رابطه ای هم وجود نخواهد داشت ) . این گونه مردان ، عموماً زن ذلیل هستند و خشونت ایجاد می کنند و سپس التماس می کنند و با این کار و تهیه هدیه و همبستری می خواهند این نوع خشونت را جبران کنند .

داد و ستد جنسی : 

نگاه برخی زنان به رابطه جنسی ، تلقی به عنوان یک خدمت قابل معامله است یعنی در قبال برقراری رابطه جنسی ، همواره از شوهران خود چیزی را مطالبه می کنند . از آنجایی که با این نگرش ، روابط جنسی بر مبنای عشق و صمیمیت استوار نیست ؛ اولاً، نمی تواند بیانگر رابطه ای پایدار و با ثبات باشد ؛ ثانیاً به تدریج رابطه جنسی قداست خود را از دست می دهد .

کم خوابی :

یکی از عوامل کاهش میل جنسی ، خیلی زود از خواب برخواستن یا خیلی دیر به خواب رفتن یا دچار بی خوابی شدن یا قطع تنفس حین خواب است که این مشکلات خواب می توانند میل جنسی را مختل کنند .کم خوابیدن به خستگی و فرسودگی منجر می شود و خستگی هم میل جنسی را از بین می برد.

[rating_form id=”4″]