خارش در ناحیه تناسلی 
خارش در ناحیه تناسلی مردان و زنان و عوامل مهم آن

خارش در ناحیه تناسلی 

خارش در ناحیه تناسلی مردان 

اصطکاک و قارچ ، دو علت عمده خارش ناحیه تناسلی هستند . مالش پوست باعث ایجاد گرما و عرق شده و لکه های حساس ، قرمز و خارش دار ظاهر می شود . افراد چاق و خیلی فعال ، بیشتر دچار خارش می شوند . ناحیه خارش ممکن است به صورت لکه ای قرمز و کوچک ظاهر شود ، اما می تواند به التهابی شدید با پوسته ریزی یا نقاط حساس و مرطوب در آنجا منجر گردد .

اگر علت قارچ باشد ، خارش و قرمزی به تدریج ظاهر می شود . لکه های پوست فلسی شده با حاشیه های مشخص حلقه ای هستند . خارش قارچی کشاله ران بیشتر در تابستان روی میدهد . قارچ ها نواحی گرم و مرطوب را برای رشد انتخاب می کنند ، اما حتماً ایجاد عفونت قارچی نمی کنند .

خارش ناحیه تناسلی از شپش یا عامل جرب هم می تواند ناشی شود .در هر دو جنسی ناشی شود . در هر دو جنس ، خارش در ناحیه تناسلی شدید و درد شدید ممکن است نشانه وجود تبخال تناسلی باشد .

خارش کشاله ران را به سادگی می توانید درمان کنید ، اما پیش از آن که ملتهب و احتمالاً عفونی شود ، خارش های شدید تر را به پزشک گزارش دهید تا دارویی برای تسکین آن بدهد . در اینجا کارهایی برای رفع خارش ، قبل از اینکه مشکل جدی شود ، بین می شود : 

برای از بین بردن خارش معمولی ، کمی پودر نشاسته ذرت بزنید . این پودر زدن سائیدگی پوست را کاهش می دهد . پودر تالک هم همین کار می کند ، اما زنان باید در استفاده از آن احتیاط کنند ، چون استفاده روزانه آن ممکن است گرفتاری های دیگر را در پی داشته باشد . گاهی سرطان تخمدان دیده شده است .

شستشو را فراموش نکنید . عرق مکان مناسبی برای باکتری ها فراهم می کند که بعداً باعث تحریک و خارش ناحیه تناسلی می شوند . اگر هنگام کار زیاد عرق می کنید ، بلافاصله بعد از کار حمام کنید . اگر در خارج خانه به حمام می روید ، با خود لباس تمیز و خشک ببرید .

عفونت و ترشحات زنانگی 

اغلب زنان ، مبتلا به ترشحات مختلفی هستند که برخی از آن ها طبیعی و برخی غیر طبیعی است .

ترشحات طبیعی 

در هنگام بلوغ ، دختران ترشحاتی از مهبل دارند که طبیعی است و همچنین در نتیجه تمایلات و تحریکات جنسی از غدد داخل مهبل و دهانه رحم ، در مهبل مقداری ترشح یافت می شود . همچنین در دوران بارداری و پس از زایمان زن دارای ترشحاتی است که طبیعی می باشد و بوی زننده ای ندارد . ترشحات طبیعی مهبل بی بو ، شفاف ، لزج و اغلب ژله مانند و یا سفید و به رنگ شیری است که ممکن است رقیق یا غلیظ باشد ، اما ایجاد سوزش و خارش نمی کند .

ترشحات طبیعی مهمبل برای سلامت مهبل ضروری است . در مهبل باکتری های غیر بیماری زای طبیعی وجود دارند که وجودشان از بروز عفونت های باکتریایی و قارچی ممانعت به عمل می آورد .

ترشحات غیر طبیعی 

بیشتر ترشحاتی که لزج یا دارای سوزش مخصوصی می باشد ، غیر طبیعی است . همچنین ترشحات با بوی زننده و زرد یا سبز یا به صورت خونابه ای ، مساله ای غیر طبیعی است که باید بررسی گردند . ترشحات مهبلی به طور طبیعی روشن یا سفید هستند . در حین تخمک گذاری ( حدود 2 هفته پس از قاعدگی ) ، ممکن است این ترشحات چسبناک و لغزنده شوند . تغییر در رنگ و میزان ترشح همراه با سایر نشانه های آن ، می تواند بیانگر وجود عفونت باشد .

البته آنچه که به عنوان عفونت رحم مصطلح شده است ، الزاماً عفونت خود رحم نیست و معمولاً در واژن و مجرای واژن شایع تر است . بسیاری از مبتلایان ، علائم مشهود خاصی ندارند یا مشکل خاصی در خود احساس نمی کنند . متاسفانه این بیماری به دلیل رشد فرهنگ و تمدن غربی و دور شدن از فرهنگ بهداشت جنسی اسلامی به شدت رو به گسترش است .

محیط دستگاه تناسلی زن ، به گونه ای است که احتمال ابتلای زن به عفونت های تناسلی بیشتر از مردان است و این عفونت ها برای زنان مسائل و مشکلات بیشتری به وجود می آورد ، اما مردان هم در اثر عفونت های تناسلی ممکن است دچار ناباروری ، درد طولانی مدت و بیماری های خطرناک مثل ( ایدز ، هپاتیت و … ) شوند .

علل عفونت زنانه 

1- لباس زیر تنگ به ویژه حین ورزش ؛

2- پوشیدن لباس های زیر غیر پنبه ای و مصنوعی ؛

3- آلرژی 

4- قرص های جلوگیری از بارداری ؛

5- استفاده از آنتی بیوتیک ها ؛

6- دیابت شیرین ؛

7- پایین بودن مقدار استروژن ؛

8- مقاربت با شریک جنسی آلوده ؛

9- فروبردن وسائل آلوده به داخل زهدان ؛

10- یائسگی ؛

11- استرس ؛

12- نوارهای بهداشتی یا الیاف آلوده مصنوعی و حساسیت زا ؛

13- استفاده از محصولات معطر که مخاط مهبل را تحریک می کند ؛

14- عدم استفاده از نوره ( داروهای نظافت یا واجبی ) و استفاده از تیغ برای ازاله موهای زائد و غیره .

از علائم شایع عفونت های واژن و رحم موارد زیر می توان نام برد : 

1- ترشحات واژینال که ممکن است غلیظ و چسبناک یا رقیق و رنگ آن سفید یا زرد یا مایل به قهوه ای و به شکل ذرات پنیر ، کف آلود و بد بو باشد .

2- خارش ، سوزش و التهاب واژن .

3- دردهای زیر شکم و کمر و تکرر ادرار 

[rating_form id=”4″]