بارداری
توصیه های بسیار مهم جهت بارداری صحیح

بارداری

بارداری ، از مسائل مهم و سرنوشت سازی است که مقدمات و اصول مربوط به خود را دارد ، ولی اکثر خانواده ها به آن اهمیت نمی دهند ؛ چون در حقیقت از اهمیت موضوع بی خبرند . به عبارت دیگر ، زوجین هر زمان تصمیم می گیرند که بچه دار شوند ؛ اقدام به این کار می کنند و شرایط مهم و حیاتی آن را در نظر نمی گیرند .

به ویژه این که ، کمی هم دیر شده باشد و زخم زبان هایی از اطرافیان نثار زوجین و مخصوصاً خانم شده باشد ؛ بنابراین ، اعصاب و روان و دقتی باقی نمی ماند که به فکر شرایط بارداری هم باشند و می خواهند به هر طریقی که شده ، باردار شوند و جوابی به اطرافیان بدهند . به دیگر سخن ، مهم فقط و فقط بارداری است ، و اهمیتی ندارد که چه پیش می آید .

با چنین حال و روزی ، باردار شدن در حقیقت جنایت در حق نسل آینده و غیر قابل باور است . اگر در این مورد اندکی دقت و بررسی داشته باشیم ، در می یابیم زوجینی که با چنین طرز فکری می خواهند باردار شوند ، گرفتار بسیاری از معضلات خواهند شد که نیجه اش یک عمر ندامت و پشیمانی است .

این خانم ها ، دوران بارداری بسیار سختی را پشت سر می گذارند و در بسیاری از اوقات هم دچار بیماری های رنگارنگ و در نهایت سقط جنین می شوند که افسردگی و نگرانی را دو چندان می کند . حال اگر جنین سقط نشود ، زمانی که به دنیا می آید ، ممکن است مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری های متابلیسمی و یا خدای ناکرده دچار بعضی از بیماری های صعب العلاج و لاعلاج مثل نقص عضو و امثالهم شود .

بارداری-2
بارداری-2

حال ، چه کنیم تا باروری درست و سالم و همچنین فرزندی سالم و باهوش داشته باشیم ؟ بارداری ، شرایط و مقدماتی دارد که باید رعایت شود تا سلامت مادر و همچنین سلامت نوزاد تامین شود . آن شرایط عبارتند از :

1- زوجین عزیز سعی کنند که در سال اول ازدواج بچه دار شوند .

2- یکی از مهمترین توصیه ها برای زوجین ، این است که سه ماه قبل از تصمیم به بارداری ، زیر نظر باشند .

3- از مصرف کلیه غذاهای ممنوعه پرهیز شود و بیشتر غذاهای مصرفی زوجین ، گیاهی باشد .

4- زوجین سعی کنند در مدت سه ماه ، از اعصاب و روان آرام و سالمی برخوردار باشند تا شرایط برای مادر و فرزند آماده شود .

5- کنار گذاشتن عادت های بدی که در زندگی زوجین برای خود جا باز کرده و جایگزین کردن اخلاق نیکو و پسندیده ، توصیه می شود .

6- خوشرویی و خوش رفتاری زوجین نسبت به یکدیگر و همکاری کردن اطرافیان با زوجین عزیزی که می خواهند دارای فرزندی شوند ، اهمیت تمام دارد .

7- از بین بردن زمینه هرگونه درگیری و تنش بین زوجین و اطرافیان و حاضر نشدن در مجالس و مکان هایی که در آن استرس و اضطراب و تنش وجود دارد ، بهترین اقدام برای سلامت مادر و فرزند آینده است .

8- استفاده از مناظر زیبا و نشاط آور ، موجب تقویت روحیه و روان برای زوجین خواهد بود و آنان را در این امر یاری خواهد نمود .

9- زوجین سعی کنند در این مدت ، از میوه جات و سبزی جات فصل به طور مداوم استفاده کنند تا بدنشان دچار کمبود نشود .

10- یکی از مواد غذایی بسیار لازم و ضروری برای زوجین ، جوانه گندم تازه است که باید روزانه 7 قاشق غذاخوری از آن را با سالاد فصل همراه لیمو ترش تازه و روغن زیتون استفاده نمایند .

11- زوجین عزیز می توانند ، حداکثر 10 تا 15 درصد از رژیم غذایی روزانه خود را ، به فرآورده های حیوانی و دریایی اختصاص دهند .

12- رعایت 3 ماه رژیم غذایی و نیز مراعات مسائل بهداشتی و روانی و رسیدن به سلامت روحی و جسمی ، مقدمه ای بسیار ضروری برای بارداری و آبستنی است .

13- با رعایت مسائل فوق ، اتفاق جالبی رخ می دهد و آن منظم شدن عادت ماهیانه عروس خانم است . علاوه بر این مساله ، یک تا دو روز عادت ماهیانه جلو می افتد و این یکی از علائم بسیار خوبی است که دستگاه تناسلی زن ، آمادگی خود را برای باروری اعلام می کند .

14- زوجین عزیز می توانند ، مقدمات همبستری را رعایت کنند و بعد از آماده سازی همدیگر ، همبستری را با میل و رغبت انجام دهند .

15- بعد از طی این مرحله و یک هفته بعد از پاک شدن خانم ، همبستری را با رعایت شرایطی که بیان شد انجام دهند .

16- در این حالت ، بهتر است خانم لباس های نخی آزاد و با رنگ های زیبا بر تن کند و محیط خانه را برای خود زیبا جلوه دهد و بهتر است که مرد هم برای آماده سازی محیط ، کمک همسرش باشد .

17- خانم ، بهتر است که خواب و خوراک و استراحت خود را طبق برنامه ای که قبلاً  آماده کرده است ، انجام دهد .

18- صبحانه و شام ، از مهمترین وعده های غذایی است که لازم است رعایت شود تا خانم احساس کمبودی نکند .

19- ضرورت دارد ، شام بلافاصله بعد از اذان مغرب میل شود و تا هنگام خواب حدوداً سه ساعت فرصت باشد .

20- استفاده روزانه خانم از 1 تا 2 لیوان شیر بادام ، موجب می شود از آرامش خوبی در طول هفته برخوردار شود .

بارداری-3
بارداری-3

21- استفاده روزانه خانم از چند لیوان شربت عسل همراه با لیمو ترش تازه و یخ و چند لیوان آب میوه جات تازه با عسل و یخ ، توصیه می شود .

22- به خانم توصیه می شود ، آداب غذا خوردن را دقیقاً رعایت نماید و 2 لقمه قبل از سیر شدن دست از غذا بر دارد .

23- به خانم توصیه می شود ، هر روز از سبزیجات و میوه جات تازه و رسیده فصل استفاده نماید تا دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین ها نشود .

24- آب را صرفاً نیم ساعت قبل و 2/5 ساعت بعد از غذا میل کنند تا از سیستم گوارش سالم و منظمی برخوردار شوند و همراه با غذا آب ننوشند .

25- خانم بهتر است روزانه نیم تا یک ساعت در هوای سالم و آزاد ، پیاده روی نماید و نفس عمیقی بکشد تا اکسیژن لازم را دریافت نماید .

26- سعی کنید از نمک به مقدار بسیار اندک استفاده نمائید ، تا دچار تورم اعضاء خصوصاً پاها نشوید و ترجیحاً از نمک دریا استفاده کنید .

27- یکی از مهمترین مسائلی که خانم ها حتماً رعایت نمایند ، نداشتن یبوست مزاج در طول بارداری است و روزانه 2 بار باید اجابت مزاج داشته باشند .

28- به خانم ها توصیه می شود ، از زعفران ، کنجد و فرآورده های آن در طول بارداری استفاده نکند .

29- به خانم ها توصیه می شود در طول 9 ماه بارداری اگر خواست پهلو به پهلو شود ، ابتدا بنشیند و سپس به هر پهلویی که می خواهد بخوابد .

30- یک هفته مانده به زایمان ، از کنجد و روغن مرتب استفاده کند .

31- یبوست ، در تمام دوران به خصوص در دوران بارداری ، به علت مجاورت رحم با روده بزرگ و تجمع مواد زائد در اطراف رحم و در نهایت آسیب رسیدن به جنین ، بسیار مضر است .

32- تنظیم مزاج در زنان باردار بسیار حائز اهمیت است ، لذا توصیه می شود با مصرف مواد مغذی و غذاهای کم چرب ، بر این مشکل غلبه نمایند .

33- استحمام و به خصوص مراجعه به سونا و استخر به صورت مکرر و طولانی ، منجر به سستی تمام اندام های بدن و رحم می شود و احتمال سقط را افزایش می دهد . استحمام طولانی و مکرر در ماه های اول باداری منع و در ماه های آخر به صورت روزانه و کوتاه مدت توصیه می شود .

34- امراض نفسانی از قبیل استرس ، اندوه بسیار و یا خوشحالی بیش از حد معمول برای مادران باردار مضر و تاثیر گذار است و او را از حد تعادل خارج می نماید . رعایت اعتدال توصیه می شود .

35- در دوران بارداری ، از اعمالی که در طب سنتی به عنوان درمان ویا پیشگیری مانند فصد کردن و حجامت می گیرد ، پرهیز شود .

36- مصرف بیش از حد موادی از قبیل نخود ، لوبیا ، کنجد ، زیتون نرسیده ، باقالا و کرفس که منجر به نفخ می شود ، باید کاهش یابد .

37- مصرف مواد ترش و قابض در ماه های آخر باداری ، به دلیل ایجاد سختی در زایمان توصیه نمی شود .

38- مصرف روغن شوید ، بابونه ، به تسهیل زایمان کمک می کند .

39- توصیه می شود بعد از استحمام ، جوشانده کلم ، شنبلیله ، شوید ، تخم کتان را صاف کنند و مدتی در آن بنشینند و سپس ناحیه شکم را با روغن های تجویز شده ماساژ دهند .

40- مصرف بسیاری از داروهای گیاهی در دوران بارداری مضر است ، اما ممکن است که مقدار کم آن آسیب نرساند ؛ مانند زرشک که مقدار آن مضر نیست ، اما اگر مکرر استفاده شود ، ممکن است برای کودک ناهنجاری ایجاد کند .

 

[rating_form id=”4″]