افسردگی بعد از زایمان
افسردگی بعد از زایمان و راه های مقابله با آن

افسردگی بعد از زایمان 

افسردگی بعد از زایمان ، یکی از بیماری های بسیار شایع و رایج بین زنان بعد از زایمان است ، همین مساله ، موجب می شود که برای مادر مسائل عدیده ای ایجاد شود ؛ از جمله افسردگی که بسیار شایع است ، منزوی و گوشه گیر شدن او ، خوب تغذیه نشدن نوزاد به خاطر کمبود شیر مادر و افسردگی او ، خشک شدن تدریجی شیر مادر ، نداشتن آرامش و سکون در مادر و ناچاراً استفاده از داروهای روانگردان .

در مجموع پیامدهایی شامل موارد زیر ممکن است ایجاد شود : 

1- استرس و اضطراب در مادر ؛

2- ناراحتی های عدیده نوزاد بعد از تولد ؛

3- به تعویق افتادن رشد نوزاد در زندگی نوزادی خویش 

4- بیماری اعصاب و روان برای مادر و ادامه آن به مدت زیاد ؛

5- تحت تاثیر قرار گرفتن اعضای خانواده که مرکز ثقل آن مادر خانواده است ؛

6- انتقال و اثر گذاری افسردگی مادر بر سایر فرزندان 

تمام این گرفتاری ها ، زمانی اتفاق می افتد که مادر در زندگی خود از قوانین خاصی پیروی نکند و موجب می شود این مشکلات برای وی ایجاد شود و او را دچار بسیاری از ناملایمات کند .

خداوند سبحان ، جنین را طوری آفریده است که کلیه نیازمندی های خود را به راحتی می تواند از اندوخته های بدن مادر دریافت نماید و به تکامل برسد . در اینجا مادر، به دو دلیل وظیفه دارد که از تغذیه خوب و مناسبی در دوران بارداری برخوردار باشد ؛ اول ، این که بدن خودش دچار کمبود نشود و بعد از زایمان دچار انواع بیماری های جسمی و روحی نشود ؛ دوم ، این که جنین به راحتی بتواند رشد کند و سالم به دنیا قدم بگذارد .

مادرانی که در طول بارداری دچار سوء تغذیه می شوند ، معضلات عدیده ای به سراغشان می آید و عموماً به بیماری های رنگارنگی مبتلا می شوند و سلامتی خود و جنین را به مخاطره می اندازند .

در واقع بسیاری از مادران ، فرهنگ بارداری را به خوبی نمی دانند و باری به هر جهت زندگی را سپری می کنند و فرزندی را به وجود می آورند ، به دیگر سخن ، از این حقیقت آگاهی ندارند که یک مادر باردار باید در دوران بارداری از آرامش و سکون خوبی برخوردار باشد و بسیاری از مسائل را رعایت کند تا خود و فرزند دلبند خویش در کمال سلامت و نشاط باشند .

مادران باردار ، باید در طول بارداری مسائلی را رعایت کنند تا خود و جنین ، از سلامتی کامل برخوردار باشند که عبارتند از : 

1- بارداری باید خواسته و با هماهنگی طرفین باشد .

2- مادر باردار باید در طول بارداری از آرامش کامل برخوردار باشد .

3- در طول بارداری ، از عصبی شدن و حرص خوردن و تنش های مختلف به دور باشد .

4- مادر باردار ، باید در این مدت به مشاهده مناظر زیبا بپردازد و از گردش و تفریح برخوردار باشد و احساس امنیت و آسایش نماید .

5- در این مدت ، مادر باید از چهار نوع مواد غذایی ( پروتوئین ها ، قندها ، چربی ها و ویتامین ها ) ، به اندازه کافی استفاده نماید .

6- مادران باردار ، باید در طول بارداری از ناراحتی های گوارشی به دور باشند و دچار یبوست مزاج نشوند .

7- مادران باردار ، بهتر است تا آخر ماه ، اصول تغذیه سالم را رعایت نمایند و به نرمش و ورزش مناسب حال خود مبادرت ورزند .

8- مادران باردار ، بهتر است که یک هفته مانده به زایمان ، از کنجد و فرآورده های آن استفاده نمایند تا زایمان راحتی داشته باشند .

9- مادران ، بهتر است بعد از زایمان طبیعی به مدت 10 روز از کاچی با روغن حیوانی استفاده نمایند تا زخم های درون به سرعت ترمیم شود .

10 مادران ، بهتر است که بعد از زایمان خواب و خوراک و استراحت خود را برنامه ریزی کنند تا خود و فرزندان خود از سلامت کامل برخوردار شوند .

11- به مادران عزیز توصیه می شود که نوزاد خود را به توصیه امام صادق (ع) ، در سمت چپ خود بخوابانند تا به خواب عمیق فرو برود .

12- مادران عزیز سعی کنند که تا هفت ماهگی به فرزند خود غذای سفره را ندهند و بعد از هفت ماهگی می توانند از آب میوه جات شروع کنند و سپس به مرور حجم غذا را افزایش دهند .

پس نتیجه میگیریم ، مادران باردار باید از آرامش و سکون خوبی برخوردار باشند و از غذاهای خوب و مفید استفاده نمایند تا بعد از زایمان دچار استرس و اضطراب و افسردگی نشوند . تردیدی نیست ، مادرانی که به هر علت این نکات را رعایت نکنند ، خود و فرزند خود را دچار بسیاری از گرفتاری ها خواهند کرد .مادرانی که می خواهند باردار شوند ، بهتر است که سه ماه قبل از بارداری ، برنامه ریزی نمایند تا دوران بارداری خوبی را بگذرانند و به افسردگی بعد از زایمان دچار نشوند .

[rating_form id=”4″]