جلوگیری از بارداری
آسان ترین روش های جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری

روش های راه بند برای جلوگیری از بارداری به طریق فیزیکی راه ورود اسپرماتوزوئید به مهبل یا رحم رامیبندد یا آن که به طریق طبیعی و یا شیمیایی اسپرماتوزوئید را در مهبل غیر فعال می کند .بیشتر مردم باکاندوم و دیافراگم آشنایند و سایر روش ها ، مانند عوامل نطفه کش مهبلی و اسفنج های جلوگیر نیز روز بهروز بیش تر شناخته می شوند.

 بهترین روش های جلوگیری از بارداری مخصوص تازه عروس ها

 روش های فوری جلوگیری از بارداری

روش بیرون کشیدن آلت روشی طبیعی برای پیشگیری از بارداری 

بیرون کشیدن به موقع آلت قبل از انزال یکی از روشهای جلوگیری است که تقریبا 6 دهم زنان در آمریکا ازاین روش برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند.احتمال بارداری بااین روش 4 درصد در سال و در کل 18 درصد است . این روش در صورتی کارآمد است که مرد لازم در این زمینه را داشته باشد .

کاندوم 

کاندوم غلافی است که روی آلت مردانه کشیده می شود تا در حین همخوابگی منی انزالی را در خود نگه دارد و نگذارد منی انزالی را در خود نگاه دارد و نگذارد منی مرد وارد مهبل زن شود.معمولا از لاستیک (لاتکس) ساخته شده است ، اما تعدادی از کاندوم های موجود در آمریکا را از روده بره می سازند. کاندوم علاوه بر این که وسیله ای برای جلوگیری از بارداری است،تا حدود زیادی مانع سرایت بیماری های مسری از راه مقاربت مانند سوزاک ،سیفیلیس،تریکوموناز،(برفک مهبل) و تبخال تناسلی می شود.

جلوگیری از تخمک گذاری: ضد بارداری خوراکی و هورمونی 

چنان که از نام ضد بارداری خوراکی برمی آید،این داروها از راه دهان مصرف می شوند و ما به نام قرص ضد بارداری از آن ها نام می بریم.این قرص ها مصرف گسترده ای دارند و بر دو نوعند :نوع اول قرص مرکب است که حاوی مقادیر مختلفی از دو نوع هورمون زنانه ، استروژن و پروژسترون است .نوع دوم قرص ضدبارداری فقط پروژسترون دارد و قرص ساده یا قرص ریز نامیده می شود .به تازگی پروژسترون دراز اثر که داخل ورید تزریق می شود نیز در برخی از کشورها به بازار آمده است.تزریق این هورمون امکان رهایش کند و تدریجی آن را به داخل جریان خون فراهم می کند،یعنی اندک اندک وارد خون می شود و اثرهای اساسی آن مانند قرص ساده است .

 قرص ضد بارداری 

هر روز به مدت 21 روز مصرف می شود و سپس هفت روز مصرف نمی شود.داروهای استروژنی موجود در قرص مرکب علاوه بر مهار کردن تخمک گذاری آثار دیگری نیز دارند که سهمی در شدت دادن به اثر ضد بارداری قرص دارند . وجود پروژسترون سبب می شود که موکوس (بلغم) گردن رحم نسبت به عبور اسپرماتوزوئید حالتی (ناسازگار) بگیرد و قابلیت اسپرماتوزوئید را برای نفوذ در رحم و گذاشتن از سر کلفت موکوسی پیرامون رحم کم کند . در بیشتر موارد،زنان از روز پنجم دوره ماهانه شروع به  قرص خوردن می کنند.این زمان تقریبا برابر با ختم خونریزی قاعدگی است.

در این دوره دستگاه تناسلی “استراحت” میکند و تقریبا سطح همه هورمون ها در حد نازل است .مصرف قرص مرکب سطح استروژن را بسیار بالا می برد و این ترشح هورمون محرک فولیکول از هیپوفیز قدامی را مهار می کند. فولیکول های تخمدان بدونهورمون محرک فولیکول نمو نمی کنند.قرص ضد بارداری همچنین مانع افزایش شدید و ناگهانی یا (فوران)هورمون لوتئینه کننده می شود که معمولا از هیپوفیز قدامی ترشح شده، وباعث راه انداختن کار تخمک گذاری می شود.

اگر زنی 21 روز پیاپی قرص مصرف کند و هفت روز مصرف نکند،در عرض آن هفت روزی که قرص مصرف نمی کند ، خونریزی (قاعدگی)پیدا می کند.زنانی که 28 روز مرتب قرص مصرف کنند (توجه کنیم که هفت روز آخر در واقع قرص ماده موثر هورمونی ندارند) خونریزی آن ها معمولا بعد از روز 21 شروع میشود.این قرص ها را برای آن در جعبه جا داده اند که زن قرصی را منظم مصرف کند و هرگز در آن وقفه ای رخ ندهد.اثربخشی قرص مرکب از لحاظ نظری نزدیک به صد در صد است ،اما اثر بخشی عملی آن،بسته به انگیزش زنان مور مطالعه ،بین 90 تا 96 درصد است.

 چسب و حلقه روشی برای جلوگیری از بارداری 

چسب و حلقه، هر دو جزء روش های هورمونی پیشگیری از بارداری هستند و دارای استروژن و پروژسترونمی باشند . چسب یک تکه ی کوچک پلاستیکی است که روی شکم، باسن، بازو یا بالاتنه شما می چسبد و به صورت هفتگی باید تعویض شود. حلقه یک وسیله ی کوچک انعطاف پذیر است که در5روز اول قاعدگی در داخل واژن قرار می دهند و 3 هفته در آنجا باقی می ماند. سپس در پایان هفته ی سوم آن را خارج می کنید و یک هفته ی بعد، دوباره یک حلقه ی نو درون واژن می گذارید .چسب و حلقه ی ضدبارداری، تمام مزایای قرص های ترکیبی را دارند و فقط استفاده از آنها راحت تر است. همچنین می توانید برای به تأخیرانداختن دوره ی پریودتان، به طور مداوم از آنها استفاده کنید . چسب ضدبارداری و حلقه معایبی مانند واکنش های پوستی در برخی از خانم ها ،لکه بینی، سردرد، نفخ و حساسیت سینه ها دارند.

 اسفنج ضدبارداری 

اسفنج آغشته به ماده نطفه کش قبل از همخوابگی در مهبل گذاشته می شود.آن ماده نطفه کش اسپرم را از بین می برد وخود اسفنج به عنوان یک راه بند مکانیکی عمل می کند و نمیگذارد اسپرم ها  به رحم برسند. اسفنج فقط یک بار به کار می رود و می توان آن را از بیش تر داروخانه ها خرید.یک حلقه کوچک به اسفنج وصل شده است تا آن را بتوان آسان درآورد.اسفنج را پیش از آن که در مهبل بگذارند،با آب تر می کنند تا ماده نطفه کش فعال شود.اسفنج را تا 24 ساعت قبل از همخوابگی می توان جا گذاشت و باید دست کم تا شش ساعت بعد از همخوابگی در جای خود بماند . از لحاظ اثر بخشی می توان اسفنج را با کف و شیاف نطفه کش مقایسه کرد،اما اثربخشی می توان اسفنج را با کف و شیاف نطفه کش مقایسه کرد،اما اثر بخشی آن از اثربخشی دیافراگم کم تر است .

  حلقه مهبلی برای جلوگیری از بارداری

حلقه مهبلی یکی دیگر از راههای جلوگیری از بارداری استفاده از حلقه مهبلی است. حلقه مهبلی ،حلقه پلاستیکی نرم هستند که داخل واژن می گذارند ، این حلقه ها هورمون های قرص های جلوگیری از بارداری را آزاد می کنند و به اندازه ی چسب و قرص اثر گذارمی باشند.این حلقه ها مزایایی مانند منظم شدن دوره های ماهانه و کاهش خونریزی ماهانه و معایبی مانند التهاب واژن ، عدم محافظت از بیماری های جنسی دارد.

 دیافراگم برای جلوگیری از بارداری

دیافراگم یکی دیگر از راههای جلوگیری بارداری است. این کلاهک گنبدی شکل لاستیکی قبل از نزدیکی روی دهانه رحم گذاشته شده و آن را می پوشاند. این وسیله با اسپرم کش در کنار هم استفاده می شود و کارایی آن به اندازه کاندوم مردانهاست . مزایای این روش ارزان قیمت بودن آن و معایب آن عدم محافظت از بیماری های جنسی است . درصد خطای این روش 16 درصد میباشد.

روش جلوگیری از بارداری بصورت اضطراری 

 روش جلوگیری از بارداری بصورت اضطراری به مجموعه ای از روشها و تکنیک هایی می گویند که در صورت نزدیکی کردن بدون استفاده از یکی از راههای ایمن پیشگیری از بارداری و یا اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن می توان از آن استفاده کرد.این روش ها به هیچ وجه از انتقال بیماریهای مقاربتی جلوگیری نمیکند. رایج ترین روش پیشگیری بصورت اضطراری، مصرف قرصهای معمولی خوراکی ضد بارداری HD است که به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند که بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از این روش استفاده شود . این روش به نحوه صحیح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگی دارد و تقریبا در 98% موارد از حاملگی پیشگیری می کند .

قرص ها اضطراری پیشگیری از بارداری به سه دسته تقسیم بندی می شوند که شامل

منو فازیک (تک مرحله ای) :میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در تمام قرص ها یکسان می باشد. قرص های LD و HD در این گروه قرار دارند . دی فازیک (دو مرحله ای) :میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در دو مرحله تغییر می کند . تری فازیک (سه مرحله ای) :میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در سه مرحله به تدریج افزایش می یابد .

 زمان و نحوه مصرف قرص ها اضطراری پیشگیری از بارداری

 نحوه مصرف قرص های اضطراری ضد بارداری

 باید در دو نوبت با فاصله 12 ساعت هر بار 2 قرص HD خورده شود . در واقع بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد در اولین فرصت 2 قرص خوراکی HD همراه با شیر یا آب زیاد مصرف می شود. باید دقت کرد که قرص نوبتاول در زمانی خورده شود که نوبت دوم را بتوان 12 ساعت پس از آن مصرف کرد. مصرف نوبت اول را نباید بی دلیل به تاخیر انداخت، زیرا میزان تاثیر ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.اگر قرص نوع LD در دسترس باشد، باید در هرنوبت 4 قرص مصرف کرد.نکته مهم:اگر بیش از 72 ساعت (3 روز) از مقاربت گذشته باشد، استفاده از روش اضطراری توصیه نمی شود و باید در این موارد با پزشک مشورت کرد .

 مزایای استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری

  1. می توان بعد از مقاربت از آن استفاده نمود.
  2. استفاده از آنها آسان است.
  3. از قرصهای معمولی جلوگیری از بارداری می توان استفاده کرد.
  4. اشکالی در بارداری های آینده ایجاد نمی کند .

 معایب استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری

  1. دارای عوارض جانبی مثل تهوع می باشد.
  2. باید حتما در طی 72 ساعت بعد از مقاربت استفاده شود.
  3. از بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند.
  4. از این روش فقط در موارد اورژانسی و اضطراری باید استفاده شود و نباید به طور دائمی از آن استفاده کرد.

 جلوگیری از لانه گزینی تخمک: آی یودی (IUD)

آی یو دی شیئی است که از راه گردن رحم در داخل رحم کار گذاشته می شود و آن را برای مدتی نامحدود می توان در جای خود نگه داشت و تا هنگامی که آن را برای مدتی نامحدود می توان در جای خود نگه داشت وتا هنگامی که آن را در نیاورده اند، مانع بارداری میشود. آی یو دی را متخصص زنان باید جا بگذارد .ممکن است لازم باشد که قبل از جاگذاشتن آن در گردن رحم داروی بی حسی تزریق شود.به آی یو دی ریسمانی متصل است ، که بیرون از رحم می ماند و در مهبلجای میگیرد.زن می تواند این ریسمان را حس و لمس کند و اطمینان داشته باشد که وسیله مزبور در داخل رحم جای دارد.

[rating_form id=”4″]