چند مهارت در زندگی زناشویی که به شما کمک می کند
چند مهارت در زندگی زناشویی که به شما کمک می کند

 

چند مهارت در زندگی زناشویی که به شما کمک می کند

مهارت های زناشویی 

تا به حال به این فکر کرده اید که ازدواج باید بعد از گذشت مدت زمانی محکم تر و با دوام تر شود ولی چرا بعد از مدتی کار زوج ها به طلاق و جدایی می رسد؟ در واقع پاسخ به این سوال بسیار ساده است اما زوجین قبل از ازدواج به آن توجهی ندارند. نادیده گرفتن پیش نیازهای ازدواج و همچنین نداشتن تسلط کافی بر روی مهارت های زندگی زناشویی باعث می شود رفته رفته برخی از زندگی های مشترک به نابودی کشیده شود. 
پس اگر متاهل هستید تسلط خود را بر روی مهارت های زندگی زناشویی بالا ببرید و اگر مجرد هستید به پیش نیاز های ازدواج دقت کنید و از حالا مهارت های زندگی زناشویی را بشناسید و آن ها را در خود تقویت کنید.



☑ حل مشکلات

• مهارت حل مشکلات از مهم ترین مهارت های زندگی مشترک است اگر در این مهارت تسلط کافی را نداشته باشید تسلط شما روی مهارت های دیگر اهمیت چندانی ندارد. مهارت حل مشکلات در واقع زمانی به کارتان می آید که با همسرتان سر موضوعی اختلاف نظر داشته باشید اگر همیشه روی حرف خود پا فشاری کنید مشکل بالا می گیرد و ممکن است کار به جاهای باریک بکشد. تسلط شما روی این مهارت به شما یاد می دهد سنجیده تر رفتار کنید و اول شرایط را بررسی کنید اگر لازم بود از موضع خود عقب بنشینید و حق را به همسرتان بدهید و همیشه حق به جانب نباشید اگر شما تسلط کافی روی این مهارت نداشته باشید مخصوصا در دو سال اول زندگی مشترک که تازه با روحیه هم و روش های حل مشکل یکدیگر آشنا می شوید برایتان دردسر ساز خواهید بود. 

☑ همسرتان را مقدم بدانید

 بر اساس اعتقاد دیکسون بعد از خدا، همسر حرف اول را می زند. بعد از آن فرزندان و شغل و والدین را ارجح می داند. 
دیکسون می گوید من خودم دوست دارم در تمام دل مشغولی های زندگی من نفر اول زندگی همسرم باشم بنابراین همسرم همه کس من است و در تمام شرایط همسرم حرف اول را می زند. 

☑ رشد فردی

 زندگی زناشویی فقط امروز نیست بنابراین باید نسبت به آینده زندگی زناشویی دقت داشته باشید و بتوانید روابطتان را بهبود و تداوم ببخشید.
به این منظور می توانید از خودتان بپرسید:

– اگه تحصیلاتمو ادامه بهتر نیست ؟
– چطوره برای خودم کسب و کار راه بندازم ؟
– مثلا پنج سال دیگه چجوری برای همسرم همچنان جذاب و جذاب تر باشم؟ 
– در کل باید همه تلاش خود را بکنید تا همسر ایده آلی باشید. برای این منظور باید به تغذیه سالم، اوضاع اقتصادی آینده، پیشرفت شغلی، طول عمر و آینده فرزندانتان اهمیت دهید. 

☑ بخشش

 قدرت بخشش را در خود تقویت کنید. اگر مجرد بودید و رابطه شما جدی نبود با یک خطا و اشتباه می توانستید به راحتی از طرف مقابل بگذرید و قطع رابطه کنید اما ازدواج پیمانی ست که به راحتی نمی توان از آن گذشت. بنابراین اگر همسرتان در زندگی دچار خطا و یا اشتباهی شد و از شما عذر خواهی کرد سعی کنید او را ببخشید و بدانید که هیچ کس کامل نیست و خود شما نیز عیب ها و خطاهایی ممکن است داشته باشید. 

☑ خلاقیت

 بعد از ازدواج و روتین شدن زندگی این احساس را می کنید که زندگی شما رو به یکنواختی ست و هیجان و شادی اولیه را ندارد برای اینکه زندگی خود را از یکنواختی خارج کنید به شما پیشنهاد می کنیم همسرتان را به بازی های مهیج دعوت کنید و سعی کنید وسایل بازی را در خانه داشته باشید و یا زمان هایی را به زمین های بازی بروید و وقت خودتان را با بازی و هیجان پر کنید. سینما، پیاده روی، گردش از نمونه اقداماتی ست که برای داشتن مهارت خلاقیت می توانید از آن ها استفاده کنید. 

☑ دیدن خصوصیات مثبت

 اگر الان با هم ازدواج کرده اید بنابراین خصوصیات خوب همسرتان از رفتار های آزار دهده ی او بیشتر بوده است.پس فقط رفتارهای بد او را نبینید یادتان نرود که خصوصیات دوست داشتنی او باعث شده که شما با او ازدواج کنید پس به جای تمرکز روی اخلاق بد او رفتار ها و خصوصیاتی که دوست دارید را ببینید. 

☑ باور به خوشبختی

 شما باید از صمیم قلب این باور را داشته باشید که ازدواج شما یک ازدواج موفق خواهد بود و هرگز به گزینه طلاق فکر نخواهید کرد. گاهی ممکن است در زندگی حس کنید که همسرتان به شما عمیقا عشق نمی ورزد اما باید این را بدانید که او عاشق شماست پس باید عشق او را باور داشته باشید. 
هر دوی شما باید بدانید که دیگری بر روی تمامی وعده های خود پایبند است و این اطمینان باعث می شود که این حس در طرف مقابل هم القا شود و ندانسته روابط شما بهبود پیدا کند. 

☑ او را از اول بشناسید

 باید این نکته را بدانید که انسان در طول زندگی تغییر میکند و ممکن است شما بگویید که همسرتان را خوب می شناسید ولی به خود می آیید و می بینید مثلا همسرتان در 40 سالگی با چیزی که شما در 29 سالگی می شناخته اید تفاوت دارد. این امر به این دلیل است که انسان در طول مسیر زندگی پخته تر می شود و چیزهای بیشتری یاد می گیرد بنابراین این تغییرات به این معنی نیست که باید از او جدا شوید چون دیگر او را نمی شناسید. خیر بلکه عاقلانه ترین کار این است که همیشه در حال شناخت او باشید اگر مایل به این کار نباشید برای ازدواج مناسب نیستید. 

☑ متاهلانه رفتار کنید

 بعد از ازدواج نباید به گونه ای رفتار کنید که همه فکر کنند مجرد هستید بلکه بعد از ازدواج باید جوری باشید که همه دنیا بفهمند که شما یک فرد متاهل و واقعا خوشبخت هستید. 

☑ جدال منصفانه

 حتی اگر زمانی نیز مجبور به بحث شدید باید منصفانه این کار را انجام دهید و حالت تهاجمی به خود نگیرید لازم نیست بحث را کش بدهید، شما نظرتان را بیان می کنید و اگر همسرتان با شما موافق نباشد اما نظرتان را به او گفته اید حال اگر شما را دوست داشته باشد برای جلب رضایت شما تلاش می کند. اما اگر تهاجمی وارد بحث شوید حتی اگر حق با شما باشد همسرتان به آن چیزی که شما را ناراحت کرده دامن می زند. 

 با یاد گرفتن این مهارت های زناشویی  می توانید مطمئن باشید زندگی زناشویی شما پر از شادی، عشق و احترام متقابل خواهد بود. بنابراین شما با یادگیری و تکرار و تمرین این مهارت ها می توانید یاعث ثبات و تدوام زندگی عاشقانه خود شوید. اگر متاهل هستید و از مهارت های زندگی زناشویی مطلع نبوده اید الان زمانش فرا رسیده تا آن ها را در زندگی مشترک خود به کار بگیرید. 

[rating_form id=”4″]