تغذیه مادران شیرده
نکات مهم تغذیه ای ویژه مادران شیرده

تغذیه مادران شیرده 

1- آرامش و نشاط مهمترین عاملی است برای تغذیه مادران شیرده که می تواند سلامت خود و نوزاد را تامین کند . استرس ، علاوه بر کم کردن میزان شیر ،کیفیت آن را نیز دچار تغییراتی خواهد کرد که می تواند باعث کاهش تمایل نوزاد به مکیدن پستان شود که این مساله ، خود دور باطلی را به وجود می آورد که به کاهش تمایل نوزاد به مکیدن پستان شود که این مسئله ، خود دور باطلی را به وجود می آورد که به کاهش بیشتر شیر منجر خواهد شد . این نکته ساده ، متاسفانه در بسیاری از از مواقع مورد غفلت واقع می شود و این در حالی است که حتی در فرهنگ عامه می توان نشانه هایی دال بر اعتقاد مردم به این نکته بدیهی را جستجو کرد ؛ نمونه بارز آن ، این طعنه عامیانه است که ” حرص نخور ؛ شیرت خشک میشه ” .بنابراین ، ابتدا آرامش روحی مادر را تامین کنید 

2- روزانه ، 3 تا 4 لیوان شربت عسل + لیمو ترش تازه و یخ در طول روز میل کنید .

3- برای تغذیه مادران شیرده ، بهتر است که روزانه 150 گرم کشمش سایه خشک یا آفتاب خشک را در سه وعده میل کنند .

4- برای تغذیه مادران شیرده توجه نمایند که برای ساخته شدن شیر و حفظ کیفیت آن ، بعد از ظهر به مدت 2 ساعت خواب و استراحت نیاز است . در غیر این صورت ، شیر به خوبی ساخته نمی شود و مادر دچار ناراحتی و کمبود شیر خواهد شد .

5- برای تغذیه مادران شیرده ، بهتر است دست کم روزانه 2 لیوان شیر بادام میل کنند . شیر بادام یک مکمل خوب برای افزایش شیر است ؛ 15 عدد مغز بادام خام پوست کنده را با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل ، 5 دقیقه مخلوط کن ، مخلوط کنید تا معجون یکنواختی به وجود بیاید ؛ این نوشیدنی پر خاصیت را خنک و جرعه جرعه میل کنید .

6- مادران شیرده ، حتماً آب را نیم ساعت قبل و 2/5 ساعت بعد از غذا میل کنند .

7- به مادران شیرده توصیه می شود ، برای ازدیاد شیر ، بین وعده های غذایی میوه جات رسیده و شیرین و آب میوه جات با عسل میل کنند . به طور کلی ، مصرف آب میوه های طبیعی که در منزل تهیه و با عسل شیرین شده باشد ، توصیه می گردد ( در مجموع در دوران شیردهی بهتر است کمی مصرف خوراکی های آبکی افزایش یابد ) .

8- بهتر است که همیشه همراه مادر شیرده ، انجیر و مغز بادام خام وجود داشته باشد و هرگاه که نیاز باشد استفاده کند و یا به نسبت 1 انجیر و 7 زیتون میل کنند .

9- مادران شیرده بهتر است از مصرف کلیه غذاهای ممنوعه پرهیز نمایند و عصبی نشوند و یبوست مزاج نداشته باشند . یبوست ، به طور مستقیم ، شاید کمتر روی میزان شیر تاثیر بگذارد ، اما قطعاً کیفیت آن را کاهش خواهد داد .

10- به مادران شیرده توصیه می شود بیش از حد به نوزاد شیر ندهند و سعی کنند هر 2 تا 3 ساعت یک بار این کار انجام شود .

11- اگر مادر عصبی نشود و از غذاهای بیان شده استفاده نماید ، نوزاد دچار هیچگونه کسالت نخواهد شد ، خواب خوبی خواهد داشت و از رشد نسبتاً خوبی برخوردار خواهد شد .

12- مادران شیرده بهتر است از قندهای طبیعی مصرف کنند .

13- مادران شیرده گندم را بو بدهند و با کنجد و خشخاش و نبات ، قاووت درست کنند و میل نمایند .

14- خوردن سیراب شیردان گوسفند ، همراه با آب آن ، همه روزه عصرها جهت افزایش شیر مادران سودمند است .

15- کباب پستان گوسفند جهت افزایش شیر توصیه می شود .

16- خوردن کاهو با سرکه شیره و استفاده از بعضی سبزی های خودرو در غذاها ؛ مانند شنگ ، غازیاقی و … بدین منظور مفید است .

17- رازیانه ، یکی از بهترین داروها برای افزایش شیر مادر است . رازیانه علاوه بر ایجاد تعادل هورمونی در مادر ، محرک بسیار خوبی برای ترشح شیر است ؛ اما می تواند خونریزی دوره نفاس را تشدید کند . بنابراین ، شروع مصرف آن باید پس از این دوره باشد . راه های معمول استفاده از این دارو عبارتند از : 

قاووت از مخلوط مساوی تخم رازیانه و نبات ، روزی یکی دو قاشق چای خوری ؛ دم کرده یا جوشانده تخم رازیانه ، یک قاشق غذاخوری در روز ویا عرق رازیانه ، روزی دوبار و هر بار نصف استکان چای خوری .

داروی بدل یا مشابه رازیانه ، بومادران است . در یاب این دو ، مصرف شوید هم می تواند مناسب باشد .

18- جوانه گندم ، منبع سرشار ویتامین “E” و در ایجاد تعادل هورمونی و افزایش شیر مادر ، یک داروی فوق العاده است . روزی یکی دو قاشق مرباخوری از پودر خشک شده یا پنج الی شش قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه را ، به هر نحو که دوست میل کنید .

19- یکصد گرم سیاهدانه را آسیاب و بلافاصله با یک شیشه بزرگ عسل ( شیشه های 900 گرمی عسل ) مخلوط کنید و روزی 3 قاشق چای خوری میل نمایید .

20 -مصرف زیره به خصوص زیره سبز ( در غذاها یا به صورت فرنی ) یا مصرف آویشن ، مفید است .

21- مصرف مغزهای خام ؛ به خصوص پسته ، بادام و فندوق باعث ازدیاد شیر می شود .

22- مصرف شیر گاو تازه و محلی همراه با عسل ، خرما یا شیره ( به شرط عدم حساست نوزاد ) توصیه می شود .

23- خوراک کله پاچه به خصوص پاچه گوسفند ، برای تغذیه مادران شیرده سودمند است .

24- مصرف انواع آش و شوربا که در آنها ، انواع بلغور ، زیاد به کار رفته باشد و به ویژه خوردن حلیم مناسب است .

25- مصرف مالت جو جهت افزایش شیر مادر مفید خواهد بود .

26- اب عسل بنوشید : در یک لیوان آب ، یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری عسل را حل کنید . کمی آب لیمو ترش تازه ( و نه آبلیمو ) به آن اضافه و روزی دو سه لیوان ، خنک و جرعه جرعه میل کنید . این نوشیدنی معجزه گر ، علاوه بر رفع مشکلاتی از جمله کم خونی ، تاثیر مناسبی در افزایش شیر خواهد داشت .

[rating_form id=”4″]