تغذیه نوزاد
نوزادان از چه زمانی باید غذای کمکی میل کنند ؟

تغذیه نوزاد 

مادران عموماً دوست دارند نوزادشان هر چه سریعتر رشد کند ، زود راه برود و حرف بزند ؛ به همین دلیل ، تمایل دارند بچه ها را غذاخور کنند و از شیر دادن طفره روند ، در حالی که بهتر این است که مادر مطابق آنچه در قرآن آمده به مدت 2 سال به بچه شیر دهد و سپس او را از شیر بگیرد .

مادران شیرده توجه نمایند که در طول 2 سال شیردهی ، نباید هیچگونه رژیمی برای لاغری داشته باشند ؛در غیر اینصورت ، نوزاد دچار کسالت و عدم رشد خواهد شد و رژیم گرفتن مادر ، مساوی با صدمه دیدن نوزاد خواهد بود .

بهترین زمان برای شروع تغذیه نوزاد ، پایان 7 ماهگی است و به محض ورود به 8 ماهگی ، مادر می تواند با غذاهای خاصی نوزاد خود را تغذیه نماید . سیستم گوارش نوزاد هماهنگی و سنخیت خاصی با شیر مادر پیدا می کند . حال ، اگر مادر به یک باره غذایی که خود میل می کند و یا به قول معروف غذای سفره را به نوزاد بدهد ، سیستم گوارش نوزاد به هم می ریزد .

اولین عارضه این نوع تغذیه ، اسهال و استفراغ نوزاد خواهد بود که بسیار خطرناک است ؛ بنابراین ، در غذاخور شدن نوزاد عجله نکنید . بهتر است نوزاد به گونه ای تغذیه شود که به مرور سیستم گوارش او با غذاهای خاصی آشنا شود . بهترین غذایی که می توانیم برای نوزادان توصیه کنیم ، غذای گیاهی است که با روش و اسلوب خاصی باید تهیه شود تا سیستم گوارش نوزاد با این نوع خوراکی ها انس بگیرد و کم کم به آن ها عادت کند .

تغذیه نوزادان
تغذیه نوزادان

رژیم غذایی و برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه تا 2 ساله 

یکی از مهمترین عواملی که در شیر مادر وجود دارد و موجب رشد و آرامش و رشد سریع سیستم اعصاب مرکزی در نوزاد ، قند دکستروز است که در حقیقت قند شیر مادر و قند خون می باشد و آن قندی است ساده یا مونو ساکارید که نوعی گلوکز است .

چنانکه می دانیم ، غذای مغز در نوع بشر قند و اکسیژن است که باید مستقیماً از طریق خون به مغز برسد ، در غیر اینصورت ، مغز فلج می شود و انسان از کار خواهد افتاد . این نوع قند ، در محصولات طبیعی از جمله انگور ، کشمش و مویز یافت می شود .

پزشکان معتقدند که نوزادان زیر یک سال ، نباید از عسل استفاده کنند و علت را بیماری بوتولیسم می نامند . مادران عزیز می توانند به نوزادان خود ، به جای عسل قندی به نام عصاره گز علفی یا عصاره کشمش بدهند که بسیار مفید و خواب آور است و موجب آرامش خاطر نوزاد و رشد سریع وی می شود .

بهترین پیشنهادی که می توانیم برای تغذیه نوزاد مطرح کنیم ، عبارت است از :

1- آب میوه جات طبیعی و پوره میوه جات رسیده و شیرین ؛

2- سوپ های ساده و رقیق ، به مقدار خیلی کم لیموترش تازه و مقدار کمی زیتون ؛

3- استفاده از آرد برنج قهوه ای که سرشار از ویتامین های گروه B می باشد ، برای پوست و موی نوزاد و رشد او بسیار مفید است و آرامش کاملی به نوزاد می دهد ؛

مساله مهم این است که مادران ، در تغذیه نوزاد تعجیل نداشته باشند و بسیار حساب شده و دقیق ، غذای نوزاد را برنامه ریزی کنند .

برنامه غذایی : تغذیه نوزاد 7 ماهه تا 2 ساله 

1- ابتدا ، از آب میوه جات به مقدار 2 تا 3 قاشق غذاخوری ، آغاز کنید .

2- سپس به اندازه یک قاشق چای خوری ، به آب میوه جات ، عصاره کشمش اضافه کنید .

3- در مرحله سوم ، پوره میوه جات مثل پوره سیب درختی را با عصاره گز علفی ( یک قاشق چای خوری ) خوب مخلوط کنید و او را تغذیه نمائید .

4- حال می توانید به مقدار چند قاشق غذاخوری ، شیر بادام به نوزاد بدهید که برای سیستم گوارش نوزاد بسیار مفید است . ( دقت کنید قند شیر بادام ، عصاره کشمش باشد .)

5- در این مرحله ، می توانید نوزاد را با غذای پخته آشنا کنید و اولین غذای پخته نوزاد ، بهتر است حریره بادام با عصاره کشمش یا عصاره گز علفی باشد .

6- بعد از مدتی ، می توانید از انواع سوپ برای نوزاد استفاده کنید و به مقدار خیل کم ، قسمتی از ماهیچه گوسفندی را به سوپ اضافه کنید .

7- همچنین ، پوره سیب زمینی + خرمای پوست کنده و کمی زیتون را مخلوط کنید و در رژیم غذایی کودک قرار دهید .

8- بعد از اتمام یک سالگی ، می توانید برای کوذک خود از انواع عسل های طبیعی استفاده کنید .

9- عسل را به صورت شربت و یا همراه با انواع آب میوه جات طبیعی مورد استفاده قرار دهید .

10- مادران ، بهتر است که برای تغذیه کودک خود ، بیشتر از غذاهای متنوع و طبیعی استفاده کنند تا تمام مواد مورد نیاز به بدن کودک برسد .

نتیجه گیری 

توجه : از مادران تقاضا می شود که در تغذیه نوزادان و کودکان خود افراط نکنند و از مقدار بسیار اندک شروع کنند تا سیستم گوارش نوزاد به مرور به غذای غیر شیر مادر عادت کند و سلامتی کودک حفظ شود .

[rating_form id=”4″]