رژیم غذایی بارداری 
رژیم غذایی مناسب برای مادران باردار

رژیم غذایی بارداری 

رژیم غذایی بارداری : یکی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین اقدامات مربوط به دوران بارداری مادران ، استفاده از رژیم غذایی باداری مناسب  است . جنین در طول رشد و نمو خود ، از ذخیره بدن مادر استفاده می کند و اگر مادر تغذیه خوب و مناسبی نداشته باشد ، هم خود و هم فرزندش دچار کسالت ، بیماری و کمبود غذایی خواهند شد . اما رژیم غذایی مناسب برای مادران باردار عبارت است از :

صبحانه مادران باردار 

برای رژیم غذاییبارداری صبحانه مادران باردار می تواند از تنوع خوبی برخوردار باشد و آن عبارت است از انواع آب میوه جات طبیعی با عسل و یخ . انواع مرباجات خام ، انواع نکتار میوه جات با عسل و یخ که قبلاً در این سایت بیان شده بود .

نهار مادران باردار
نهار مادران باردار

نهار مادران باردار 

رژیم غذایی بارداری برای نهار :سالاد فصل همراه با لیمو ترش تازه و روغن زیتون بکر ، که سالاد باید قبل از غذا میل شود . حدود 90 درصد غذاهای مصرفی مادر باید گیاهی باشد . هفته ای یک بار ماهی تازه به صورت بخار پز یا کبابی استفاده نماید . هفته بعد یک وعده میگوی بخارپز با سبزیجات بخارپز شده و روغن زیتون و مغز گردوی تازه استفاده شود . هفته سوم ، یک وعده گوشت گوسفند را در وعده غذایی خود قرار دهد .

شام مادران باردار
شام مادران باردار

شام مادران باردار 

رژیم غذایی بارداری برای شام : بهتر است مادران باردار شام را بلافاصله بعد از نماز مغرب میل کنند . برای شام می توانند از انواع میوه جات و مغزها و مواد قندی مثل : خرما ، توت خشک  تازه ، کشمش سایه خشک ، مویز ، انجیر ، زیتون و زیتون پرورده ، همچنین از میوه جات خشک رسیده مثل قیسی ، سیب هلو ، گلابی و سایر میوه جات استفاده کنند . در صورت تمایل ، مادران باردار می توانند از غذای پخته گیاهی و یا یک تکه ماهی بخار پز و یا چند عدد میگو ویا یک سیخ کوچک کباب گوشت گوسفند تازه با سبزی جات تازه استفاده کنند .

گاهی اوقات بهتر است مادران باردار غذاهای خام گیاهی را با یک قاشق غذاخوری عسل میل کنند . مادران باردار هر چقدر بتوانند از غذاهای حیوانی کمتر استفاده کنند ، راحت ترند و نشاط خاصی پیدا می کنند .

میوه هایی که مادران باردار باید بخورند 

رژیم غذایی بارداری شامل میوه جات : به مادران باردار توصیه می شود در دوران بارداری از میوه جات بیشتر استفاده کنند تا هم خود و هم فرزندانشان با نشاط و زیبا و باهوش شوند .این میوه جات عبارت اند از :

سیب ، گلابی ، به ، انار ، انگور ، الوی سیاه رسیده ، انجیر ، زیتون ، انبه ، خرمالوی رسیده ، گیلاس و البالوی رسیده ، خربزه و طالبی رسیده که نشاط خوبی به مادر می دهد و مادر از آرامش و نشاط خوبی برخوردار می شود .

بارداری و تغذیه
بارداری و تغذیه

سایر توصیه ها 

رژیم غذایی بارداری و سایر توصیه های لازم : بهترین زمان نوشیدن آب برای مادران باردار ، نیم ساعت قبل و 2/5 ساعت بعد از غذا است که توصیه می شود آب را به آرامی بنوشند تا سیستم گوارش آنها تنظیم و آرامش بر وی حاکم شود . مادران باردار بر غذای مصرفی روزانه خود نهایت دقت و توجه را داشته باشند . هر روز پیاده روی و نرمش های سبک انجام دهند تا دچار وزن اضافه نشوند . در این صورت زایمان راحت و طبیعی خواهند داشت و می توانند 2 سال به فرزند خود شیر دهند و سلامت خود و او را حفظ کنند .

یکی از مسائل مهمی که ممکن است برای مادران پیش آید ، میهمانی است . لازم است در میهمانی ها غذاهای که بر خلاف میل او است میل نشود و از غذاهای میل نماید که برای سلامتی و نشاط او و فرزندش مفید است . برخی افراد عادت دارند با اصرار ، دیگران را وادار به خوردن غذایی کنند ، اما مادران باردار نباید به اصرار این افراد توجه کنند و از غذای توجه کنند و از غذاهایی که برای سلامتی خود و فرزندشان مفید است استفاده نمایند .

 

[rating_form id=”4″]